NULL Skriv ut sidan - Lövånger

Anbytarforum

Titel: Lövånger
Skrivet av: Elisabeth Johansson skrivet 2015-06-22, 08:29
Följande fråga har jag tidigare postat i facebookgruppen Skelleftebygdens Släktforskare, men nu postar jag den även här i hopp om att någon kan hjälpa mig.
 
Tar hjälp av Agneta Olofssons bok för att följa upp mina anor i Lövånger. I Nolbyn har jag stött på Håkan Olofsson (-1714) och har mestadels genom dödboken kunnat räkna ut ungefärligt födelseår för barnen Karin, Anna, Nils, Olof och Kristoffer.  
Men enligt AO kan det även finnas en dotter Margareta som gifte sig med Jakob Andersson i Lappvattnet, Burträsk 1729-02-09. Det finns inga uppgifter om detta giftermål i Lövångers vigselböcker och i Burträsk så finns det ju inga vigselböcker för denna tid. Vigseldatumet kommer från husförhörslängderna i Burträsk.  I Lövångers första husförhörslängder(AI:1 och AI:2) finns det en Margareta i hushållet i Nolbyn som står som piga i några av längderna. Kan denna Margareta vara en dotter till Håkan Olofsson?
Vet någon vad som talar för att Margareta Håkansdotter i Lappvattnet är en dotter till Håkan Olofsson i Nolbyn? Skulle verkligen vilja försöka reda ut detta då även Jakob Andersson är en av mina anor.  
Fick även i diskussionen i facebookgruppen uppgifter om ytterligare två döttrar, Sara och Kerstin, som jag inte har stött på någonstans tidigare.
 
Alla tips angående barnen till Håkan Olofsson i Nolbyn mottages tacksamt.
 
/Elisabeth