NULL Skriv ut sidan - Lövånger

Anbytarforum

Titel: Lövånger
Skrivet av: Maria Viklund skrivet 2015-05-17, 11:07
Jag sliter just nu mitt hår över min mormorsfar. Det här är det jag vet..
Enl. levande släkt idag hette min mormors far Gustaf Albert Fällman och var född i mars 1873. Man har fått till sig att han är född i Blacke. Han livnärde sig som strandfiskare i Gärde. So far so good!
Jag började kolla uppgifterna runt honom och blev förbryllad.
Det föds mycket riktigt en Gustaf Albert den 12 mars 1873 i Blacke. ( Son till Jonas August Johansson & Anna Erica Ersdotter ) Redan där drog jag åt mig öronen, eftersom han senare heter Fällman, men tänkte att jaja..de tog sig ju namn hit och dit förr i tiden. I husförhörslängden finns han med...både i Blacke, men även som son till Gustaf Fällman & Christina Johanna Jonsdotter i Gärde,- han benämns där som endast Gustaf (AI:13b sid 318 )
Det föds dock endast en Gustaf det året i Lövångers socken, och det är han i Blacke. Ingen finns registrerad på Gustaf Fällman i Gärde.
I Blacke så står Gustaf Albert Jonsson som död dock den 12 december 1891 ( AI:14b sid 715 ) i en ålder på 18 år och 8 månader. Men Gustaf Fällman i Gärde lever vidare.
Min mormorsfar lever dock till nyårsafton 1939 då han drunknar i gärdefjärden. Han var gift med Jenny Maria Andersson från Mångbyn f. 1883
Har ni någon teori om allt detta! Tacksam för hjälp!