NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-08-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-08-04
Skrivet av: Gun Jonsson skrivet 2001-11-05, 14:01
Robert Hammarstedt
 
Greta Kristina var född 1847.01.22 i Hjuken, Degerfors. Fadern hette Jonas Johansson, modern kallas Anna Magdlena i dopboken, men hon hette egentligen Anna Greta Michaelsdotter.
 
Familjen finns beskriven i Henning Larssons bok Här ligger Hjuken. I boken får man tyvärr inga tips om Jonas Johanssons (f. 1810-d. 1852) ursprung, men när första barnet döps var Gabriel Johansson (född i Sävar)fadder. Min gissning blir därför att Jonas och Gabriel var söner till soldaten Johan Granrot i Botsmark, Sävar. Drängen Jonas Johansson från Sävar (Yttertsmark) flyttar in till Degerfors socken året 1830. Johan Granrots änka finns också i Ytterstmark runt 1830.
Jonas och Anna Greta gifte sig 1837, men sidan i vigselboken var inte i bästa skick så det var svårt att läsa datum m.m.
 
Anna Greta Michaelsdotter född 1809 i Degerön, Degerfors var en dotter till Michael Samuelsson och Margareta Hansdotter. Dopboken ter sig lite rörig och jag vågar inte sätta ut hela födelsedatumet här,eftersom det varierar i källorna. Michael och hustrun var även de faddrar vid dopet av Jonas och Anna Gretas förstfödde.
 
Ossian Egerbladh skriver i sin bok Degerfors, 1700-talets kolonisation att Michael f. 1777 var en son till Samuel Michaelsson f. 1742 och Catharina Zachrisdotter f. 1746 från Skellefteå, men jag är osäker på hur man ska tolka detta.