NULL Skriv ut sidan - Spanjorer & Portugisiska Pirater i Bohuslän?

Anbytarforum

Titel: Spanjorer & Portugisiska Pirater i Bohuslän?
Skrivet av: Anders Ryberg skrivet 2004-04-20, 17:08
Erik.
Jag vet inte om artiklarna jag hänvisar till finns allmänt tillgängliga på nätet. Jag har dem förvisso tillgängliga via PubMed här på mitt arbete, men jag jobbar på Farmakologen på Göteborgs Universitet, och vi har tillgång till en massa medicinska databaser och tidskrifter på det viset.
 
Visst är det mer korrekt att säga identiska mutationer. Jag tror inte att den muterade genen analyserats fullt så länge, det är först under det senaste 10-15 åren som man kunnat analysera gener närmare på ett lätt sätt. Tyvärr hittade jag inte vid den PubMed-sökning jag gjorde något om analys av kringliggande gener i Sverige och Portugal.
 
Vad jag menar med att historiker etc bör vänta är att man först bör avgöra om det verkligen ÄR frågan om ett anlag som spridits från EN anlagsbärare, eller om det är frågan om flera anlagsbärare. Om det rör sig om olika mutationer är ju släktskap mellan anlagsbärarna inte medicinskt relevant. Om det däremot rör sig om EN ursprunglig anlagsbärare är det mycket intressant att ta reda på denna.