NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-09-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-09-03
Skrivet av: Agneta Olofsson skrivet 2007-09-03, 14:25
Hej Gun StigLennat och Sten m hu  Jag har följt ovan diskussion med stort intresse, då det är tydligt att jag gjort en tankemiss på det ena eller det andra sättet då jag kopplade ihop Högström med familjen Lidén. Tyvärr så är det 14år sedan jag gjorde detta och kan inte erindra mig vilka motiv som låg bakom. Det kan vara att i vigselnoteringen står att han är från socknen och att han anges vara född 1733.  Jag har lovat Stens hustru att titta efter om jag kunde se något som kunde vara lösning på denna gåta i dag på LA. jag kan då meddela att jag sökt i domkapitlets protokoll och inkomna handlingar men tyvärr finns ingen ansökan inlämnad. Gun, jag tittade på Selångers familjeregister och Per Högströms föräldrar, de får ingen son Jacob eller annan son förhuvudtaget än Per enl detta. Inte heller Pers far har någon bror enl samma källa.Per själv gifter sig ju flera år efter 1733 så han kan inte heller vara far till Jacob. Men märkligt är det att i samma veva som Carl Magnus Nordin tillträder sin tjänst i Bygdeå så kommer en Högström dit...på något sätt bör det finnas släktskap men hur.. Inte heller finns det någon bouppteckning bevarad efter Lidén som kunde vara vår lösning. I BY finns ett register över konfirmerade barn där finns Lidéns son Carl konfirmerad 1749 och han var född 35 - tyvärr så sluter denna uppställning av konfirmander år 1752 hade hoppats att finna om Lidéns Jacob f39 var vid liv eller ej. Jag lovar att om jag finner något lägga ut denna information här. Mvh Agneta