NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-09-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-09-03
Skrivet av: Gun Jonsson skrivet 2007-08-31, 13:18
Stig-Lennart
Av faddrarna för Högströms barn så tycker jag att Lars Persson i Gullmark är rätt intressant. Jag tror mig minnas att hustrun var gift tidigare med en Polack. Övriga är förstås intressanta p.g.a. sin hög/-a/-re status.
Jag har funderat på om det finns koppling till prästsläkten Högström (i Ske-å), men så verkar det inte vara? Jag har även funderat på Jakob Forsberg f. 1731 från Gullmark, som var i Luleå c 1752.
 
Om man vänder på steken så var Högström själv flitigt anlitad som dopvittne från c 1763. Om det berodde på hans befattning eller annat vet jag ju inte. De vars barn han faddrade för innan vigseln, skulle ju kunna ha viss genealogisk anknytning till honom själv.
 
Det du skrev om attesten känns viktigt - Jacob kom sannolikt till Bygdeå c 1763. Kanske hade även hustrun flyttat hem från annan ort (Umeå stad?)- och därav noteringen i vigselboken, som antagligen då gällde henne. Fler personer i vigselboken har liknande not.
 
Sten
Jonas Singmark var bl. a. dopvittne 1762-01-07 i Bygdeå för barnet Jonas i Sjulsmark. Bland övriga faddrar märks hustrun Brita Bodin. Vilket jag tycker styrker din Bodin-teori ovan.
 
Tyvärr har jag inget svar till din än så länge  obesvarade fråga.  
 
Hos Jacob Lidén noteras 1 son enl. mantal 1753 och 1754, förmodligen sonen Carl. Jag har även kollat igenom Bygdeås läsarbarn, utan att hitta någon lidénsk Jacob. Kanske studerade han någon annanstans, om han nu inte avled som ung.