NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-09-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-09-03
Skrivet av: Sten Andersson skrivet 2007-08-30, 15:40
Hej Gun  
 
Enligt både Bygdeå-Nysätras register och Agneta Olofssons Bygdeå-CD dör Jakob Högströms moster Barbro Olofsdotter 86 år gammal 1780-10-09, vilket också framgår av Bygdeås dödbok.  
 
Enligt CDn är Barbro dotter till Olof Andersson och Brita Håkansdotter i Djäkneboda 3. Här kommer vi också in på barnen Bodin som jag nämnde ovan. Jag har uppfattat det så av ett tidigare inlägg av Rune Forsgren att Barbros bror Olof f 1698 tar namnet Bodin. Dessutom kan jag tänka mig (jag saknar belägg) att den syster f 1708 som heter Brita är den Brita Olofsdotter Bodin som gifter sig med Jonas Singmark f 1701 i Umeå lands och liksom Högström klockare bosatt i Skinnarbyn. Det finns fler syskon, men vilken syster till Barbro som i så fall skulle vara Högströms mor förstår jag inte.
 
Här kommer då min inledande spekulation in om att Högströms mor också skulle vara en Bodin (Karin). Även hon kommer från Djäkneboda men från grannfamiljen. Däremot kan jag inte se att Barbro och Karin ens är släkt. Däremot var väl Barbros far Olof och Karins mors förste man Lars bröder, födda i Djäkneboda.
 
Kanske har familjerna levt så tätt samman och där syskon från båda familjerna tagit namnet Bodin att de alla kommit att betraktas som syskon? Därav benämningen moster! Men detta är bara ett spekulerande resonemang. Den som har svaret får gärna höra av sig.
 
mvh
Sten