NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-09-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-09-03
Skrivet av: Sten Andersson skrivet 2007-08-27, 21:17
Hej Stig-Lennart
 
Om det är en helt annan person så förklarar det ju varför inte vi och heller ingen annan antavla jag sett på nätet kunnat redovisa några föräldrar till Högström.
 
Svagheten i min fråga är givetvis att jag kan ha tolkat Bygdeå-CDn fel. Hela mitt resonemang är ju grundat på uppgifter i den. Dess innehåll kan väl egentligen bara Agneta Olofsson ge svar om.  
 
Som jag läser CDn tillträder Jakob Skinnarbyn 1 1797 och är då klockare. Om han kommer det året från just Ratuvik framgår inte säkert, däremot finns han med som barn, född i Överklinten, till Lidén/Bodin när de 1744 tillträder Ratuvik 1.
 
Jag har ännu en gång kollat i Bygdeå-Nysätra släktforskarförenings register över födda i Bygdeå. Det är ingen tvekan om att också enligt detta får paret Lidén/Bodin två söner med namnet Jakob; 1733-09-19 och 1739-10-06. Därmed inte sagt att den ene är klockaren jag söker, utan den uppgiften utgör alltså min tolkning av AO:s CD.
 
Jag är väl medveten om att underlaget för mitt resonemang inte hämtats från primära källor. Däremot tycker jag det är lämpligt att man öppet redovisar den här typen av egna funderingar kring eventuella oklarheter i ett publicerat material. Har jag gravt vantolkat materialet så är det även bra att få veta det.
 
mvh
Sten