NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 mars, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 mars, 2013
Skrivet av: Barbro Edstedt skrivet 2013-02-06, 23:32
Tack Britt-Marie och Eva Susann för era synpunkter!  
 
Jag inser att det nog inte går att få full klarhet om Anders Nilssons (f 1672) härstamning. Konkreta stöd för Nils Andersson i Bodbyn kan jag väl inte med säkerhet säga att jag har. Jag har inte själv tagit fram uppgifterna. Den anföljd jag räknade upp i min fråga kommer från boken Ättlingar till sockenskräddaren och bonden Johan Burén från Bodbyn i Burträsk socken (Haldo Burén 1983). Han har efter genomgång av jordeböcker och roteringslängder kommit fram till dessa troliga förfäder. Jag tyckte det lät trovärdigt, särskilt som namnen Nils och Anders även framåt i tiden förekommer nästan i varje kull. Nu är det ju väldigt vanliga namn, men ändå...
 
Hur har man kommit fram till Nils Zakrisson från Åbyn som far till Anders Nilsson?  
Sonen Zakris som nämns i AI:1, s 10 kan jag inte hitta någon annanstans än där. Han finns inte med i katekesförhöret sid 83 i samma hfl. De flesta hemsidor jag kollat, Buréns bok och även Grape nämner endast fem barn till Anders Nilsson och Karin: Nils, Sara, Olof, Jakob och Anders. Agneta Olofsson har dock i sitt Komplement till Isak Grapes kyrkobok lagt till Zackris, Marget och Lars (utan födelseår). Jag har antagit att dessa tre dog som barn och därför inte medtagits av alla. Namnet Zakris återkommer inte heller bland barn och barnbarn.
 
Om det ändå skulle stämma att Zakris är det äldsta barnet och levde till vuxen ålder, (och om det var han som spydde i kyrkan) kanske förklaringen är att han kom från ett tidigare äktenskap? Enl. Grape gifte sig Anders Nilsson och Karin år 1701 så det kan väl knappast ha varit ett barn som bötfälldes?  
 
Ytterligare en sak som förbryllar mig är att bl.a. Agneta Olofsson i Komplementet anger att Anders Nilsson (f 1672) gjort hembyte Kålaboda, Nysätra enl. dmb 08. Då skulle han alltså ha kommit från Kålaboda eller åtm. ägt något hemman där?
 
Tacksam om någon kan säga något om detta! I annat fall får jag nöja mig med det jag har och dra ett streck här.
Hälsningar
Barbro