NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22 september, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22 september, 2009
Skrivet av: Erik Holmlund skrivet 2009-08-11, 10:09
Vad hände med Israel Steckzenius döttrar egentligen?
 
Kyrkoherden i Burträsk, Israel Steckzenius, avled hastigt 1694 och lämnade efter sig änkan Catharina Otto samt 12 barn, 6 söner och 6 döttrar enligt herdaminnet. En svår situation att hamna i för familjen. I herdaminnet räknas 5 söner upp samt en dotter som gifte sig med en kyrkoherde. De barn som anges med födelseår är födda 1674-79. Avslutningsvis nämns dottern Anna som uppges ha gift sig med en fiskare (ej namngiven) vid en herrgård i Täby, Stockholm och till sist står det summariskt att 4 döttrar afledo ogifta i Sthlm uti Pesten, inga årtal, inga platsangivelser. M.a.o. mer eller mindre okontrollerbara uppgifter angående 5 av döttrarna.  
 
Anledningen att jag har börjat fundera i frågan är att jag spanat efter min ana Karin Israelsdotter möjlige far lång tid men aldrig hittat någon lämplig Israel i området. Och nu har jag via google upptäckt att det finns ytterligare ett par stycken Israelsdöttrar i området, födda nära i tid, som andra släktforskare synes ha kört fast på. Israelsdöttrarna förekommer i mängder av antavlor på nätet, ingen har hittat någon av deras fäder.
 
Läser man om Israel Steckzenius i herdaminnet och läser vad som står där och accepterar det som sant att alla hans döttrar lämnat Burträsk, då lägger man inget mer möda på Steckzenius, självklart. Synar det som står om Steckzenius föräldrar och inser att det är en hel del fel, så inser man det kanske inte går att lita på herdaminnet angående Steckzenius i övrigt heller. Herdaminnets felaktigheter om Israel Steckzenius föräldrar gör att jag blir än mer misstänksam angående hans svävande utlåtande om döttrarnas öde i Stockholm som helt saknar detaljer. Kan man verkligen lita på de uppgifterna?
 
Det kan mycket väl vara så att det finns någon annan Israel i trakten som är kvinnornas fader, det vill jag göra tydligt, för jag har inte haft möjlighet att gå igenom mantalslängderna för Burträsk.
 
a) Karin Israelsdotter f.1673 d.1749 (min ana)
g.m. Per Jonsson f.1672 d.1760 , Hjoggböle nr3, Skellefteå
Det ovanliga namnet Israel är ju ett indicie i sig, att Karin bär samma namn som den anmodade modern, Catharina Otto är ett annat. Karin/Catharina används som synonymer vid denna tid. Ett annat kanske ännu starkare indicium på koppling till Steckzenius för Karins del är att hennes äldsta
son Per Persson läser vid Piteå skola 1718 där Karins anmodade bror Daniel Steckzenius är rektor. På hemmanet Hjoggböle nr3 syns ytterligare tecken på att gårdsborna synes blivit kyrkligt aktiva efter Karin Israelsdotters ankomst; ett barnbarn blir organist. F.ö. var Hjoggböle nr3 en tämligen välbeställd gård och maken var tydligen en betrodd man som senare blev nämndeman. Vidare uppvisar Hjoggböle nr3 ett intensivt kontaktmönster med Burträsk socken. Kollar man inom spannet två generationer före & efter paret Per Jonsson/Karin Israelsdotter så hittar man 6-7 personer från gården som gifter sig med personer  
från Burträsk socken. Geografiskt ligger även Hjoggböle nära sockengränsen mot Burträsk.  
 
De följande två Israelsdöttrarna har jag inte forskat kring själv. Information om dem har jag endast hittat via andras antavlor på nätet så uppgifterna får man ta med den nypa salt som allt man läser på nätet. Gemensamt för samtliga antavlor är som sagt att ingen av dem lyckats finna Israelsdöttrarnas föräldrar.
 
b) Sara Israelsdotter f.1676 i Gammelbyn, Burträsk d.1772 Andersvattnet, Burträsk  
g.m. Per Andersson f.1681 d.1770, Andersvattnet, Burträsk
Hon uppges vara född i Gammelbyn, Burträsk vilket ju är precis intill kyrkplatsen. Vad jag förstått låg prästbostället i Gammelbyn. En Olof Olofsson uppges som fader men troligast avses styvfader.  
 
c) Brita Israelsdotter f.1680 d.1723
g.m. Jonas Nilsson f.1677 d.1733, Åbyn, Burträsk
 
Vet någon något mer om ovanstående tre Israelsdöttrar? Finns det någon annan faderskandidat vid namn Israel i socknen eller närområdet?
Vet någon något mer om Steckzenius döttrar som uppges flyttat till Sthlm, vad de hette, när de var födda, var i Sthlm de uppehållt sig, när de dött?
 
Ett uppenbart dilemma för min teori är ju att ingen av Israelsdöttrarna verkar kallas Steckzenia(el.dylikt). Kanske för att de nedsjönk i bondeståndet och namnet föll bort? Eller så hade namnet Steckzenius blivit så skamfilat i socknen att de inte ville bära namnet. Israel Steckzenius dog i Härnösand under en pågående rannsakning inför stiftsledningen som gällde att Steckzenius hade legat i fejd med sin komminister Dalin. De vägrade ta nattvarden av varandra, de vägrade begrava varandras barn, de hade ropat åtskilliga mindre trevliga tillmälen åt varandra, Dalin anklagade Steckzenius för hålla ölkrog och från predikstolen
uppges Dalin ha sagt »så har djäfvulen upphetsat en hund emot sig, sedan kom hela hundhopen emot honom skällandes, hvilket pastor tog åt sig». Det är svårt att tolka det som annat än att Steckzenius hade skaffat sig många fiender i socknen, även om Dalin var part i målet. Stiftsledningen verkar tydligt ha tagit Dalins parti. I avvaktan på domen dog alltså Steckzenius. Måhända var det ingen fördel att bära ett efternamn i vanrykte, speciellt inte om man bodde kvar i trakten. Kanske inte lika stort bekymmer för barn som flyttade från orten, vilket samtliga söner tycks ha gjort. Det uppges att han dog av slag, men konstigare saker har ju hänt än att det börjar gå självmordsrykten vid ett sådant tillfälle, skamligt om något. Oavsett vilket måste det ha varit en stor tragedi för familjen.  
 
Huvudsakliga källor: Härnösands Stifts herdaminne & Ulf Lundströms Bönder & Gårdar i Skellefteå socken 1650-1790.
 
Synpunkter på mina tankar om Israelsdöttrarna?