NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-25
Skrivet av: Sven-Erik Johansson skrivet 2005-10-15, 13:57
Hejsan Per
 
Som jag sade tidigare är materialet för Burträsk under första hälften av 1700-talet baseras på Isak Grape.Jag har före kyrkarkivaliernas tid inte forskat själv i Burträsk beroende på tidsbrist.
Om du har tillgång til Grapes verk ser du på sidan 139 att du kan dra slutsatsen att Erik Zakrisson troligen tidigare har kommit från Ljusvattnet eftersom du har 4 generatiner inkl. Erik Zakrisson som finns på nr.12 Har du uppgifter att så inte är fallet,tackar jag för detta.
Kommer nu själv att gå in och kolla skattelängder för Ljusvattnet om du inte har dessa tillgängliga.
Burträsk är för mig i nuvarande läge en liten bisak.
Men jag kommer ofta numera in på Burträsk när jag söker personer i Degerfors/Umeå lands/Lycksele, som i fallet med Catarina Zakrisdotter. Denna Catarina befann sig senare i Degerfors och Hjuken.Vissa delar av databas Kråken för Burträsk under senare hälften av 1700 och början 1800 är second to none.
Men för 1600-tal är jag ganska nollställd pga tidsbrist. Men för sekelskiftet 1700/1800 finns det faktiskt en del rättelser i databas Kråken i förhållande till gängse presenterat material.
Jag har ännu inte brytt om att ta upp detta på min hemsida.
Du är välkommen med ytterligare info.
Dygnet har normalt bara 24 timmer, fast jag har varit med om att dygnet både har 25 och 23 timmar, men då var jag betydligt yngre.
Tackar på förhand till din exakta presentation av skattelängderna för Ljusvattnet.
 
MVH
Sven-Erik Johansson