NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-25
Skrivet av: Sven-Erik Johansson skrivet 2005-10-15, 07:59
God morgon Pelle
 
Var någonstans har du hittat att jag skulle ha salufört databas Kråken på Anbytarforum? Det skulle aldrig falla mig in.
DIS och Skellefteå släktforskareförening sköter detta på ett ypperligt sätt.
Till ytterligare diskussioner om databas Kråken hänvisar jag till http://aforum.genealogi.se/discus/messages/268/38558.html?.
 
 Dina frågor 1-4.
Källorna framgår klart och tydligt i databas Kråken.
Men du har kanske inte sett datatabas Kråken.
Mycket är ursprungligen hämtat från  Isak Grape, som var född i Jukasjärvi, men som under en tid verkade som kyrkoherde i Burträsk.
Sedan har hans uppgifter backats upp ytterligare med genomgång av HFL/FB/VB.
Du frågar vad Burträsk,Burträsk är.
Burträsk är en socken och i programmet Anarkiv finns också en inmatnins ruta där man kan ange på vilken adress personen var född/död.  
Har man då bara HFL:s angivelse och inte är säker på orten anger man det större begreppet Burträsk. Som då innebär att personen är född/död inom Burträsk socken.
Om man är ännu osäkrare skriver man kanske ? i denna ruta.
Material från Burträsk skall betraktas som arbetsmaterial och detta framgår också av mitt tidigare svar.
Och kyrkoherde Isak Grape:s nerteckningar tycker jag var en bra början.
Om du har andra och bättre uppgifter än ovanstående är du välkommen med dessa, som isåfall naturligtvis måste backas upp med direkta grund källhänvisningar till kyrarkivalierna eller domböcker  för att kunna göra kyrkoherde Grapes information ännu säkare.
Som tidigare nämnts är socknen Burträsk en mindre del av databas Kråken och socknen Burträsk betecknas dessutom som arbetsmaterial trots att vissa delar är fullt genomgångna mot kyrkarkivalierna.
Noteringen Arbetsmaterial  innebär att ytterligare genomgång kommer att göras och att jag inte kan 100% garantera att allt är rätt.
Du är välkommen att kontaka mig direkt på sikhallan@telia.com för ytterligare givande diskussioner för alla släktsökares fromma.
 
En trevlig helg och ett givande framtida samarbete önskas av
Sven-Erik Johansson