NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 december, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 december, 2009
Skrivet av: Anders Ryberg skrivet 2009-12-14, 21:19
Jag får uppenbarligen förtydliga mig.
Hans Larsson har varit spindeln i nätet för ett antal personer som jobbat med rekonstruktioner och familjeuppställningar av böcker för samtliga socknar på Tjörn och Inlands Nordre och Södre härader. Bland dessa personer kan till exempel nämnas Stig Rutgersson, Anette Turoes och Sven Nyblom. Samtliga dessas material finns samlat i det som brukar benämnas Hans Larssons pärmar. Detta material har alltså tagits fram av ett antal privatpersoner under uppåt 20 års tid. Det är fortfarande dessa som äger rätten till materialet, och väljer hur om, och i så fall hur, de vill att andra skall få del av det. Det är inget Inlands Släktforskare kan avgöra.  
 
Som situationen ser ut idag har de valt att göra så att vem som helst som besöker Inlands (och Tjörns) släktforskares träffar kan skriva av uppgifter ur pärmarna, men de vill däremot inte att det förekommer kopiering av hela sidor. Det är alltså på detta vis materialet idag är tillgängligt. Från Inlands sida kan man idag hjälpa till med uppslag i materialet, om man får in frågor. I övrigt så kan jag bara konstatera att jag är tacksam över det enorma arbete som gjorts, och hyser största respekt för det. Jag tycker det är viktigt att komma ihåg att var och en själv väljer om den vill offentliggöra sitt material, och i så fall hur, och att det är ytterst olyckligt om någon upplever det som ett krav att publicera sitt material på ett sätt som honj inte upplever att materialet är redo för.
 
Att detta material inte nämns på den sida om kyrkoböcker som Patrick länkar är högst naturligt. Den sidan är till för avskrifter av kyrkoböcker, och redovisar i övrigt vilka kyrkoböcker som finns kvar. En rekonstruktion är, som jag antar att alla är med på, ingen avskrift av en kyrkobok. Rekonstruktionerna nämns för övrigt på sidan om föreningens verksamhet, där de hör hemma. (Vad det gäller att jag inte nämnt Inlandsrekonstuktionerna i ett enda inlägg så kan jag bara säga att jag är imponerad av att Patrick nämnt samtliga mina tusentals inlägg sedan 10 år tillbaka. Själv har jag ingen aning om huruvida jag har gjort det, men jag skriver rent allmänt inte om Inland så ofta.)
 
Slutligen så skriver Patrick även om ärvt material som Inlands släktforskare har i sin ägo. Materialet det gäller är Åslög Svenssons samlingar. När Åslög dog för 20 år sedan testamenterades hennes material till Inlands släktforskare, men testamentet innehöll flera villkor. Föreningen hade bara rätt att göra två kopior av materialet, och fick bara göra det tillgängligt på sina träffar. I övrigt önskade Åslög inte att det skulle kopieras, utan hon ville att andra skulle arbeta vidare utifrån det. Även i det här fallet har Inlands släktforskare valt att respektera hennes önskningar, och vi anser att man bör respektera en persons yttersta vilja även efter 20 år. Det enda som skulle kunna ändra situationen här är om det träffas en ny uppgörelse med hennes efterlevande om hur materialet skall hanteras. I så fall skulle det mycket väl kunna tänkas att det skulle gå att ge ut delar av hennes avskrifter i bokform. Detta skulle dock kräva en betydande insats vad det gäller urval och renskrift.
 
Jag skriver detta som privatperson, men jag har en känsla av att mina styrelsekollegor på Inland håller med mig.