NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 december, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 december, 2009
Skrivet av: Karin Petersson skrivet 1999-01-17, 21:37
Mårten och Hanna, det finns en släkt Hesselbom som härstammar från Dalsland. Anfader för denna släkt var Erik Svensson Hesselbom, kronofogde över Dal under början av 1700-talet.  
 
Erik föddes ca 1658 och dog 1733 på Västra Korsbyn i Ånimskogs socken. Han var gift med Margaretha Hesselroth ( f 1673 d 1732 i V Korsbyn). Paret hade åtminstone tre barn : Isak f 1707, Kajsa f 1711 och Sven. Själv härstammar jag från Isak.
 
Isak var gift med Kristina Ollonberg och fick med henne minst tre barn, varav minst ett, Johan-Gabriel f 1743 gifte sig och fick barn. Johan Gabriel var gift med Lisa Lidström.  
 
Jag har inte forskat klart kring Erik, Isak och Johan-Gabriel, framförallt vet jag inte hur många barn de fick och vad det blev av dem. Samtliga tre levde sina liv på gården V. Korsbyn i Ånimskog. Dock var deras fruar i samtliga fall av bättre familj, familjen Ollonberg är t.o.m. adlig, och dessutom antingen inflyttade till trakten eller med barn som flyttar vidare ut i världen. Så även om familjen Hesselbom verkar ha levat sina liv på gården V. Korsbyn, så hade de nog ett bra kontaktnät utanför den egna socknen.  
 
Namnet Hesselbom är inte vanligt, så kanske detta tips kan leda er vidare. Lycka till!