NULL Skriv ut sidan - Burträsk

Anbytarforum

Titel: Burträsk
Skrivet av: Elisabeth Johansson skrivet 2016-01-17, 10:58
Hej Burträskforskare,
 
Jag postade en fråga i Facebook gruppen Skellefteåbygdens släktforskare. Men eftersom jag inte har fått napp så postar jag även frågan här på Anbytarforum så att den finns kvar och är sökbar.
 
Det gäller Jon Persson i Bygdsiljum (1695-1779). Jag fick tidigare ett svar i Facebookgruppen som menade att han var son till Margareta Persdotter och hennes andra man Per Larsson.  
Det som gör mig lite konfunderad är att i Agneta Olofssons tillägg till Grapes kyrkobok indikeras det inte att Jon Persson skulle vara son till dessa två, trots att de enligt henne har en son Jonas (med hänvisning till en dombok i Bygdeå tlg hr 1752). Å andra sidan menar hon att Jon Persson gifter sig med första hustrun, en Andersdotter, 1717 och en Jon Persson Bygdsiljum betalar bruddaler 20/10 detta år. Eftersom han inte finns i mantalslängden förrän 1719 borde borde chansen att han har sitt ursprung i Bygdsiljum vara rätt så stor, och då finns det jun ingen annan lämplig Per i Bygdsiljum som kan vara hans far.
Men finns det nåt annat som kan bekräfta att detta stämmer? Det är ju synd att det inte finns så många domböcker digitaliserade, så jag själv kan se vad det står i domböckerna som Agneta Olofsson hänvisar till.
 
När han tar över sitt hemman i Bygdsiljum har det ju funnits en annan hustru Margareta på hemmanet. Är detta första hustruns, Andersdotters, moder? I så fall finns det ju också en lämplig fader i Anders Arvidsson som stog för hemmanet 1673-1700. Kan detta stämma och i så fall bekräftas på nåt sätt?
 
Allt som kan hjälpa mig att reda ut denna mottages tacksamt.  
 
Hälsningar,
/Elisabeth