NULL Skriv ut sidan - Vem känner fältväbeln Anders Brunmark?

Anbytarforum

Titel: Vem känner fältväbeln Anders Brunmark?
Skrivet av: Johan Tistam skrivet 2000-04-15, 12:53
Hej Gunilla!
 
Det var ett snabbt svar - tack för det.
 
Om Anders Brunmark vet jag, att han vittnat inför tinget i ett tvistemål om ett skogsskifte mellan två andra parter. Fick se hans namn i en sökning här på Rötter, och läste sammanhanget, men p g a min nybörjare-oskicklighet lyckades jag inte ta någon utskrift och har ej heller lyckats återfinna det. Av allt att döma var det inte av den arten att något ytterligare ljus kunde ges åt hans bakgrund i övrigt.
 
Det verkar som om flickorna Brunmark tyckte att lagens väktare var något att hålla i handen. Elisabet (i hfl Elsa), bildade familj med kronolänsmannen Gustav Egnell i Norra Torpa, Snavlunda.
 
De fick bl.a. dottern Greta Lisa, som är min hustrus ana. I ett förhållande u.ä. med en student, sedermera bruksinspektor, Jacob Christiernson, kom gossen Carl Adolf Sigfrid till världeni augusti 1783.
 
Tre år senare gifte sig Greta Lisa med kronolänsmannen Karl Fredrik Muhr i Viby, och sonen Carl Adolf Sigfrid  redovisas därefter i hfl med dennes efternamn.  
Det är bara i Viby födelsebok och i Svenskt Biografiskt Lexikon, som den blivande bruksförvaltaren på Laxå redovisas med alla tre förnamnen. Varför endast där vet jag inte.
 
Du bör få veta att det här rör sig om min hustrus anor.
 
Det blev inte så mycket Anders B och Lisa S, men det får rättas till i det fortsatta utbytet.  
Har du intresse av Elsas familj sänder jag gärna över en utskrift av stamtavlan.
 
Ser fram emot fortsatt kontakt!
 
Vänliga hälsningar!
 
Johan