NULL Skriv ut sidan - Sahlström, Samuel (f 1742 och d 30/12 1795)

Anbytarforum

Titel: Sahlström, Samuel (f 1742 och d 30/12 1795)
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2000-05-24, 14:07
Samuels födelseort är ju inte känd, varför hans ursprung är svårt att gå vidare med. Den efterlysning som borde göras är väl om någon forskare i någon småländsk födelsebok för 1742 har stött på ett gossebarn med namnet Samuel, och vars far kanske rentav heter Sahlström - fast det behöver ju inte vara ett namn han fick efter sin far, han kan ju själv ha tagit det.
 
Det tänkte jag själv på när jag läste Bromanders artikel om släkten Sahlström i en bok om Fryksändesläkter. Minns inte bokens titel, men jag fick kopia på själva Sahlström-artikeln av Monica Lundell i Torsby. Jag har tre olika grenar från giften mellan medlemmar av Fryksändesläkterna Lundell och Sahlström i min forskning, då Lundellarna är ättlingar till min anfader Nicolaus Pemer.
 
De Gunilla tänker på i USA är förstås Gary Sahlstrom i Vancouver, WA, USA (det första Vancouver britterna grundade, innan amerikanarna intog det och britterna fortsatte norrut och grundade det mer kända Vancouver i Kanada) och Don Erickson, som härstammar från Norén-grenen. De har även en maillista för släkten Sahlstrom på Rootsweb och en MyFamily-site (tror jag det är). Så fort jag får någon sådan där reminder to visit the site ska jag ta och maila dig adressen dit.