NULL Skriv ut sidan - Fosterbarn

Anbytarforum

Titel: Fosterbarn
Skrivet av: Solveig Gavik Husar skrivet 2015-04-03, 10:27
Tack för tipset Eva.  
Tog mig faktiskt tid igår att kolla sockenstämmoprotokoll för Ljung 1816 - 1820 utan att jag kunde se något om fosterbarn.  
 
Sedan 2008 har både jag och andra sökt efter Gustav Alexanders (kallas ibland Gustav Anders) födelse 1816 utan att finna den i både annex och nära församlingar. Nu finns en ättling efter honom i Norge som också börjat intressera sig för samma person.  
 
Det anges att han var född i ljung men oftast stod det så när de kom till en församling som barn. Det står att hans hustru också är född i Ljung men hon är född i Ucklum så jag tror det är ganska många fel i husförhören i ljung. Den fosterpojken som kallas Olle och är född 1821-(06) tror jag det stod anges också född i Ljung. Gustav Aleksander (Alexander) fanns i Ljung före de två andra fosterbarnen Redan 1819.  
Ljung AI:3 (1819-1820) Bild 11 / sid 2c
 
Finns fattigvårdens räkenskaper i Arkiv Digital? Får kolla det också och Forshällas sockenstämmoprotokoll men tycker sockenstämmoprotokollen mest handlar om kyrkan och jorden och inte så mycket om människorna och en aning svårläst.