NULL Skriv ut sidan - Mästersmeden Jan Abrahamsson Lindberg vid Munkfors och Älvsbacka

Anbytarforum

Titel: Mästersmeden Jan Abrahamsson Lindberg vid Munkfors och Älvsbacka
Skrivet av: Per Schröder skrivet 2005-09-22, 10:58
Lena Lundgren!
 
Jag undrar hur du har fått det till att Carl Jansson Lindberg född 1767 var son till Jan Abrahamsson Lindberg. Enligt Svenska Smedsläkters häfte 15 om släkten Lindberg var Carl Jansson son till Jan Nilsson Lindberg född 1729 i Kroppa och hans hustru Maria Lisa Schröder f 1732 i Ransäter.  
Jag antar att Sven Myhl och Kjell Åberg har belägg för sina uppgifter. Men om du har andra uppgifter så blir väl både de och andra glada för rättelser.  
 
Sedan finns det i det häftet inte med någon dotter Fredrika till Carl född 1793. Var och när föddes hon? Det finns en Lovisa Lindberg född 1836 i Agnetorp gift med Karl Ferdinand Stenberg och med en son Albin Ferdinand 1877. Hon var född i Agnetorp och när jag letar på en son till Carl som hette Johan Lindberg född 1820 i Alster finns en Johannes Lindberg född just 1820 i Alster boende i Agnetorp. Kanske detta är rätt familj och då finns det uppgifter att komplettera. Det sista barnet i Carls (1793) familj var Kajsa Lisa född 1830 i Visnum. Kanske hela familjen flyttade till Agnetorp och där kanske Carl och hans andra hustru Anna Jansdotter senare avled.
 
Berätta vad du vet så kan vi tillsammans komplettera den delen av Lindberg.  
 
Men framförallt så tror jag att du har fel vad beträffar Jan Abrahamsson Lindberg som ana.  
 
Mvh
Per Schröder