NULL Skriv ut sidan - Mästersmeden Jan Abrahamsson Lindberg vid Munkfors och Älvsbacka

Anbytarforum

Titel: Mästersmeden Jan Abrahamsson Lindberg vid Munkfors och Älvsbacka
Skrivet av: Margaretha Berggren skrivet 2005-09-21, 15:00
Tack Anders Möller och Magnus Arn?r!
Genom era inlägg här ovan löstes äntligen min gåta sedan länge: Anna Jansdotter Lindbergs ursprung.
Torparen Anders Jonsson, född 1766 i Grava, gifte sig ca 1790 med en Anna Jansdotter Lindberg, född 1769 i Nyed (stod det i Grava AI:5). Paret flyttade sedan till Segerstad, där Anna Lindberg uppgavs vara född i Ransäter.(Segerstad AI:8)
Då misstänkte jag att hon var dotter till Jan Abrahamsson Lindberg, som hade en dotter Anna född 1769. I Rötterinlägg, under Smedssläkter: Lindberg, stod det att familjen Lindberg flyttade till Färnebo och jag hittade ingen koppling mellan Anders och Anna. Tack vare inläggen ovan  hittade jag familjen Lindberg i  Nyed på Norums bruk. Där fanns ingen Anna med 1791. Sedan sökte jag vidare i Älvsbacka och Bingo!! I Älvsbacka E:1 stod det:  1791 juni 24 sammanvigdes skomakaren Anders Jonsson fr. Kierne Grafva med hammarsmedsdottern Anna Lindberg vid Elfsbacka Öfr. hammare. Tack!
MVH
Margaretha Berggren