NULL Skriv ut sidan - Källar Amundsson i Järperud, Gunnarskog

Anbytarforum

Titel: Källar Amundsson i Järperud, Gunnarskog
Skrivet av: Kent Lindkvist skrivet 1999-10-23, 19:14
Till Carl Johan Ivarsson och Kenneth Larsson.
 
Tack för era snabba svar.
Det var ju åtskilliga personer du bidrog med Kenneth! Nils Håkansson från Röberget var min fmmmf. Jag visste att han och hans familj hade flyttat omkring flera gånger mellan olika gårdar i Gunnarskog. Han hade flera bröder också. Vore kul att veta hur du är släkt med honom, Kenneth.
Carl Axel Gottlund skriver egentligen bara att förste brukaren i Skålsjön hette Johan Norilainen. Om Olof Jansson född 1717 i Skålsjön är en ättling till honom vet jag inte.
Jag kan inte kontrollera uppgiften om Hindrik Janssons dödsdag, då jag inte har tillgång till Bogens kyrkböcker utan bara min fars avskrifter. I husförhörslängd 1861-66 sidan 60 skall uppgift om hustruns dödsdag finnas. Änklingen Hindrik Jansson skall finnas med i Hfl 1871-80 på sidan 69, men det kan ju vara fel avskrivet.
Den svagaste länken i mina anor tycker jag är mellan Källar Källarsson född 5 januari 1730 i Järperud och bosatt i Backsjöbotten, och Per Källarsson född 1754 i L. Gårdsås och bosatt i Backsjöbotten. Var de far och son ? Åldern kan ju stämma, men jag saknar det övertygande beviset i min fars anteckningar. Källar Källarsson fick tio barn i sitt andra äktenskap, men bara tre överlevde fram till faderns död enligt dödeboken.
Jag kommer att beställa kyrkböckerna på mikrokort så småningom, men just nu finns det mycket att göra på hemmaplan, vilket betyder min mors anor i Bjurtjärn, Karlskoga och Lungsund, och då har jag alla kyrkböckerna på mikrokort på kommunbiblioteket.
 
Hälsningar
 
Kent Lindkvist, Karlskoga.