NULL Skriv ut sidan - Källar Amundsson i Järperud, Gunnarskog

Anbytarforum

Titel: Källar Amundsson i Järperud, Gunnarskog
Skrivet av: Carl-Johan Ivarsson skrivet 1999-10-19, 11:35
Kent:
Jag håller på med att göra register till Gunnarskogs ministerialböcker. Hittills är vigde inmatat för hela perioden 1688-1920, och det kommer inom en inte alltför avlägsen framtid att ges ut av Värmlands Släktforskarförening. Födda är inmatat t. o. m. 1752 och döda t. o. m. 1750. Min erfarenhet är att böckerna faktiskt är ganska lättlästa för att vara 1700-tal, men att böckerna inte är helt kompletta. Bogens kyrkböcker har jag registrerat för perioden 1850-1920, och de finns till försäljning av ovan nämnda förening.
Jag har ännu inte så länge inte så många fler anor att erbjuda dig, förutom de jag redan nämnt i mitt inlägg 22 och 25 maj. Jag återkommer förstås om jag har något mer att berätta. Ur Bogen-registret kan inhämtas att  hustrun Märta Jonsdotter avled 11/8 1863 i Bogen av bröst och magplågor, 69 år gammal. Uppgiften om att Hindrik (Henrik) Jansson avlidit 3/12 1874 verkar märklig, eftersom det enligt dödeboken denna dag avled en lantvärnsman Henrik Jansson från Kösstorp, 35 år gammal.
När det gäller det mer allmänna så kanske följande kan tilläggas:
När det gäller finnarna i Gunnarskog så finns det en del skrivet i Jarl Ericsons bok Finnar i Väst. Jag har den inte till hands för tillfället, men jag antar att finnarna i Skålsjön är omnämnda där.
Bogens (kapell)församling bildades 1850 genom utbrytning ur Gunnarskog, så de händelser som finns före detta datum inträffade alltså i hemmanet Bogen av Gunnarskogs socken.
Röberget är en gård i hemmanet Bortan, Gunnarskog.