NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 augusti, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 augusti, 2014
Skrivet av: Sofia Agertoft skrivet 2014-01-28, 14:03
Jag är ny på släktforskning och håller som bäst med min egen släkt dvs personer. Nu blev jag dock nyfiken på vilka som byggde det hus vi bor i idag. Det vill säga jag har en adress/fastighet men inga namn, det är ett nytt hus för oss och vi har inga släktband dit. Det skall vara listat första gången på 1800-talet och tillhör den äldre delen av Uddevalla. På gamla stadskartor (från 1700) heter tomten rätt och slätt Uddevalla 15, i 1750 års stadskarta heter den plötsligt Uddevalla 296 men jag tror att det försvann i branden i Uddevalla och måste alltså ha byggts upp av någon, förslagsvis hantverkare då det var ett område där hantverkare bodde i har jag fått till mig.  
Adressen idag är Jörgens gränd 8 och kvarteret tror jag heter Dyrehaven. Min fråga är om det är någon som kan veta vad detta område hette/huset hette så att jag kan leta i husförshörslängder från 1800 för Uddevalla/Bäve församling.Om ngn kan hjälpa till att tyda de gamla husförslängderna och förklara vad där står med så är jag förstås tacksam för det med.På Kartan från 1700 står det att Borgare Broberg äger tomten, men inget mer.