NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 mars, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 mars, 2012
Skrivet av: Per Inge Renström skrivet 2012-03-17, 09:48
Hei  
 
Takk for svar. Norske Kjetil Isaksen Modh med svenske aner (slik som jeg) har lagt en utmerket oversikt over Modh familien . Det står at han gifter seg ca 1730 og de får det første barnet i 1731 -Ingrid.
Jeg har ikke vigslen noen sted kun fødsel til barna under Ödeborg i Dalsland.Jeg har kun året 1730 fra Kjetil Isaksen Modh sin forskning , se linken nedenfor.
 
ANNA MARIA BALTZARSDOTTER MODH: f. ca. 1700. Datter av Baltzar Johansson Modh og Helena Stabel (i følge Bror Anderssons forskning). Det er nok denne Anna Maria Modh som man i siste halvdel av 1720-årene finner i kirkebøkene for Rölanda sogn. Hun er her oppført flere ganger som fadder (dopvitne) og omtales bl.a. som piga på Rölanda prestegård. Det kan stemme bra med familietilknytningen. Morens søster, Catharina Stabel, var gift med Andreas Ruderberg, kyrkoherden i Rölanda.
Anna Maria var gift 1. gang omkring 1730 m. dragonen Hans Modal. De bodde bl.a. på Sannerhult, Kinken og Lilla Svarvane i Ödeborg og fikk barna Ingrid, f. 1731, Hans, f. 1736, Jakob, f. 1739 og Johan, f. 1741, alle født i ÖdeborgAnna Maria var gift 1. gang omkring 1730 m. dragonen Hans Modal. De bodde bl.a. på Sannerhult, Kinken og Lilla Svarvane i Ödeborg og fikk barna Ingrid, f. 1731, Hans, f. 1736, Jakob, f. 1739 og Johan, f. 1741, alle født i Ödeborg
 
http://www.fag.hiof.no/~ketili/modh.htm   -  
se generasjon IV hvor Anna Maria B. Modh representerer generasjon IV.
 
Jeg har funnet Oluf Moda(h)l under släktdata og satt inn oluf under navn og modal evt modahl under efernavn og kryssert av under vigsel. Det er dette jeg har . Her finner jeg 1738 hos den ene og 1721 hos den andre.
 
Löpnummer:  
 
2360
 Lysningsdatum:  
 
1738-05-24
 
 
 
Mannens titel:  
 
Änkeman
 
Mannens förnamn:  
 
Olof
 
Mannens efternamn:  
 
Modal
 
Kvinnans titel:  
 
Piga
Kvinnans förnamn:  
 
Kari
Kvinnans efternamn:  
Jakobsdotter
 
OG NESTE OLUF Modal  
 
Svartborg
Löpnummer:  
4920
 
 Vigseldatum:  
 
1721-11-29
Mannens titel:
Dragon
Mannens förnamn:  
Oluf
Mannens efternamn:  
Olsson Modahl
Mannens adress, normaliserad:  
Mo (P), Öjersbyn
Mannens föräldrar:  
Oluf Pärsson och Ingebor Knuzd i Öjersbyn i Moo sn i Tössbo gäll på Dahl
Kvinnans förnamn:  
Marta
Kvinnans efternamn: Pärsdotter
Kvinnans adress, normaliserad:  
Holtsgränsen
Kvinnans föräldrar:Pär Nilsson och Malin Swensd i Hee i Holtzgränsen
 
 
Jeg legger til bilde av hans yngste sønn Johan født 7/2-1741 som fører min slekt videre .
Han finnes under i Dalsland -Ödeborg på AD  C-2 (1723-1747) Bild 67 og sid 123.
 
 
 
mvh
Per Inge
 
 
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/44/351588.jpg)