NULL Skriv ut sidan - Stackerud, Ekshärad

Anbytarforum

Titel: Stackerud, Ekshärad
Skrivet av: Björn Sonesson skrivet 2015-02-05, 12:42
Hej!
 
Stackerud känner jag väl till i kyrkböckerna , men har aldrig bott där själv. Min familj bodde där från okänd tidpunkt fram till cirka 1830 då de å sålde sin gård/bytte till en gård i Östra Tönnet. Ett avgärdahemman och därför utbrutet ur (bol)hemmanet Hornäs i Ekshärad under 1500-talet. 1565 är det (nyskattlagt) torp udner just Hornäs. Under 1600-talet är det eget hemman.
Planerar att dammsuga på alla Sone i Ekshärad före cirka 1940, så smånignom kanske i hela Älvdals härad för att se om jag kan få fram släktträd. Både på farfar och farmors sida har jag många rötter ifrån flera barnbarn till Tore Sonesson på Sonegården i Östra Tönnet, nämndeman på 1640-talet. På köpet har min mor också anor till Sonesabrn i Norra NY och Värnäs med ursprung i just Ekshärad. Hela Värmland blir nog för vidlyftigt att forska fram dem på. Men i Gåsborn i Färnebo_Filipstads bergslag (Värmlandsberg)  har namnet funnits. En sonegård fanns också i Norra Ny (Värnäs?) och en Sonegård i Dalby i en av Transtrandsbayrna om jag minns rätt.  
 
Mvh Björn
 
(Meddelandet ändrat av Sone 2015-02-05 12:47)