NULL Skriv ut sidan - Soldater i Värmland

Anbytarforum

Titel: Soldater i Värmland
Skrivet av: Gunilla Samuelson skrivet 2010-01-24, 14:21
Min farfars farmor hette Gustava Stolt och var från Värmland. Finns det någon som kan hjälpa mig med att ringa in henne. Jag vet ju inte ens vilken församling jag skall börja med. Stolt låter som ett gammalt soldatnamn, så hon borde ju komma ifrån någon ort med soldatkompanier. Tacksam för alla tips.
Fortsättningen på Gustavas start i Värmland är att hon blev hushållerska hos en familj Malm i Göteborg, där hon och sonen, Niclas Malm, inledde en kärleksförbindelse, som resulterade i en son (oäkta gubevars, eftersom de unga tu förmodligen inte fick lov att gifta sig p g a klasskillnaden??), som alltså var min farfars far. Gustava behöll sonen och tog sig namnet Malm-Gren (gren av släkten Malm), gifte sig med en norrman vid namn Nielsen, när sonen Gustaf var 10 år och bosatte sig i Jonsered. Niclas Malm, däremot, gifte sig aldrig. Han flyttade till Uddevalla, där han tjänstgjorde i ett företag, som ägdes av en av hans kusiner. Och i Uddevalla bodde han nära sin son, Gustaf, och dennes familj och kunde på så sätt vara en god farfar till sina fem barnbarn. Niclas Malm och hans familj och släkt har jag kartlagt till början av 1700-talet. MEN nu vill jag, om jag kan, veta mer om Gustava.