NULL Skriv ut sidan - Solbringen hotell och konditori

Anbytarforum

Titel: Solbringen hotell och konditori
Skrivet av: Per Albinsson skrivet 2010-02-04, 19:42
Hej! det här var en gammal tråd som jag sprang på idag men jag tror att jag kan klara ut en del. Om Sari flyttar ner sin runda markering 6 mm så blir det perfekt. Solbringen låg på hörntomten och var ett konditori, om de hyrde ut rum har jag ingen aning om men jag tvivlar. Min far påstod att Solbringen en gång var det finaste konditoriet mellan Oslo och Stockholm. Loviselundsvägen är ett sentida påhitt, förr hette det Kungsvägen och den fortsatte förbi Bofors samlingshus, åt andra hållet gick den uppför Ekmansbacken, förbi torget och kyrkan till centralplan varefter den gick ner till järnvägsstationen och Dahlins. Kungsvägen var tillsammans med Värmlandsvägen stora genomfarten i Karlskoga, Riksväg 9 som det hette innan det blev europavägar av alltihop.
 
Solbringen var ursprungligen gul och försågs på senare år med en ganska gräslig rosa-röd färg. Förr fortsatte Per Lagerhielmsgatan över järnvägen och förbi brandstationen. Vackra sommarkvällar stod det alltid några brandmän på hörnet vid Solbringen och tittade på trafiken, det var så långt de fick gå. När larmet gick var det full fart till stationen och ett par minuter senare kunde vi grabbar avnjuta hur de nästan välte när de tog kurvan i den gamla Volvoambulansen.
 
Barnbespisning har det aldrig varit, det var det däremot i nästa hus som skymtar fram, matserveringen City där vi bl.a. tvingades äta inlagd sill, skinnig potatis och hårdkokt ägg. Efter den betan åt jag inte sill förrän jag började på universitetet - de hade bättre tillbehör där.
 
På hörntomten närmast österut låg Essomacken och nedanför ett hus som på senare år hyst en bildelsbutik. Huset ägdes av Karl och Karin Björk som bodde på andra våningen med sin dotter Kerstin född ca 1945, i den södra lägenheten bodde familjen Rotelius som hade två grabbar i min ålder (jag är född 1950), de hette Lars och Per. Efter Rotelius flyttade Astrid Baggström, lärare in. I bottenvåningen var det en elaffär, C-O Nilsons med lager och verkstad i källaren. Fram till 1956 eller så stod det faktiskt en liten kiosk mellan Esso och C-O Nilson.
 
Själv heter jag Per Albinsson och är uppväxt på Oxelbergsgatan 3 som byggdes av min morfar 1929 och revs av kommunen 2009.