NULL Skriv ut sidan - Samisk kultur

Anbytarforum

Titel: Samisk kultur
Skrivet av: Jouni Tervalampi skrivet 2002-05-16, 10:17
Korta svar på frågorna 3, 5, 6, 7 och 9. Återkommer lite senare till övriga. Tar lite tid att skriva ned.  
 
3. Läs Valonen, Niilo 1983. Ancient Folk Poetry in Eastern Karelian Petroglyphs, Etnologia Fennia 1982-83och Kalevala översatt av Björn Collinder 1980. Studera planscherna över hällristningarna. Några finns publicerade på nätet, men de flesta finns i en rysk bok. Tyvärr, är jag inte hemma så jag återkommer till författaren. Valonen ska ses som ett grundmaterial. Jag har själv studerat uppteckningar av hällristningarna noggrant  och Kalevala och ser hur tydliga kopplingar som helst. Det ska jag inte redovisa här, utan jag spar materialet till min bok. (d.v.s. jag tänker inte döda mitt bokprojekt, utan det måste finnas sensationella uppgifter om jag ska få min bok utgiven).    
 
6. Ja, det är egen forskning.
 
7 & 9.  Så är uppgifterna hämtade ur dessa CD-uppsatser: Arkeologiska forskningslaboratoriet (AFL), Stockholm universitet.
 
CD-uppsatser i laborativ arkeologi 95/96 Del 1-2. Helena Malmström Kvinnor och båtgravar i Badelunda och Alsike - en molekylär bestämning av de gravlagdas kön Handledare Anders Götherström  
CD-uppsatser i laborativ arkeologi 96/97 Del 1-2. Maria Johannesson Tuna i Alsike: Prospektering kring båtgravfältet Handledare Lena Holmquist Olausson & Kjell Persson  
CD-uppsatser i laborativ arkeologi 97/98  Del 1-2. Helena Hermansson Barn, status och båtgravar: En molekylär analys av individer från båtgravfälten i Vendel, Valsgärde och Tuna i Alsike Handledare Anders Götherström .
 
5. Petrus Holmberg uppteckning finns på Uppsala Universitets Bibliotek. Johan Ihres handskriftsamling (Ihre 105). Utdrag finns publicerat i Ingvar Svanbergs artiklar och ovannämnda bok. Det står så här vistande lappars språk äga en verklig åtskillnad uti dialekten --[och lite längre fram i texten]--  jag har med egna öron hört lappflickorna mest var gång jag var hos lapparna sjunga svenska visor och psalmer. Nu var ju inte den en sydsamisk dialekt utan en egen samisk språkdel.
 
Hälsningar Jouni Tervalampi