NULL Skriv ut sidan - Samisk kultur

Anbytarforum

Titel: Samisk kultur
Skrivet av: Marcus Boman skrivet 2002-05-16, 00:22
Hej Jouni!  
 
Några kommentarer  och funderingar till dina inlägg. Rent generellt sett är de intressanta och innehållsrika, men väldigt ostrukturerade och svårbegripliga. Då många uppgifter, av dig lämnade,  inte får stöd av källhänvisningar eller vidare kommentarer, där sådana krävs, samt far du med uppgifter som starkt kan ifrågasättas, ser din beskrivning ut som hämtad från en mindre lyckad skoluppsats. Jag väljer att numrera mina kommentarer, för att de lättare skall kunna följas.
 
1. Du hävdar att de äldre stenålderskulturerna under bronsåldern utvecklats, dels till en jordbrukarkultur, dels till en finsk ugrisk jägarkultur. Stenåldern brukar delas in i tre huvuddelar: den paleolitiska tiden, den mesolitiska tiden och den neolitiska tiden (Bonniers  lexikon). Jordbruket importeras/intages dels som id? men även  med inflyttade jordbrukare med rötterna i sydligare trakter (Vi och dom, sjätte skriften i Vetenskapsakademins serie om Människan och den nya biologin, se även The history and geography of human genes, Cavalli-Sforza et al), samt utvecklas den redan under  sistnämnda epok.
2. Du hävdar att den nordligare jägarkulturen är finsk-ugrisk, vilket kan kännas rätt, men missförstånd kan lätt uppkomma, om man i begreppet läser in de finsk-ugriska språken. Enligt nyare teorier om samernas ursprung, lämnade jägarfolk norra mellaneuropa i samband med isens tillbakadragande norruppöver och de grupper som nådde de allra nordligaste delarna av Skandinavien, kom från minst två olika håll. Dels via den isfria remsan längs med den norska atlantkusten,  dels österifrån via Polen, Baltikum och Finland/Ryssland osv. Efter att ha levat separerade i tusentals år skedde ett sammanslagande i de allra nordligaste delarna av Skandinavien i samband med att isen även där drog sig tillbaka. Språket (dels utvecklat till samiska och finska) tror man kom med de som tog den ostliga vägen, de påtagligt unika mönstren man kan skönja i många av de nulevande samernas arvsanlag, tror man är en konsekvens av den västliga gruppens långa isolering. Då sistnämnda gruppering lämnat tydliga spår efter sig längs norska kusten, med likheter med de fynd man funnit efter jägarfolk i norra mellaneuropa, men då gruppens språk inte är vidare känt, kan begreppet du använder dig av  lätt misstolkas (SVTs serie om samerna, delen om deras historia, för övrigt ett mycket sevärt avsnitt).
3. Att du sätter frågetecken kring karelers eventuella samiska ursprung, kan inte kritiseras, men att sätta likhetstecken mellan ristningar vid Vita havet och eposet Kalevala känns magstarkt, då tolkningspoolen av  många ristningsmotiv  generellt sett får anses vara tämligen stor i sin omfattning. Vad rör det sig om för tidsintervall mellan eposets tillkomst och ristningarna dito? Talar vi om några hundratals år (vilket känns relativt acceptabelt) eller rör det sig om tusentals år (vilket känns som en cykelfärd ute på tunn is med flötet framför)? Kan en påverkan ha skett? Absolut, ristningarna finns där och har under tiden av många beskådats, men klargör att det rör sig om en (spekulativ) tolkning och ingenting annat!  
4. Att det idag existerar en distinktion mellan begreppet same och jägare ur en urgammal fångstkultur, känns högst naturlig. Att använda benämningen samer i samband med en beskrivning av historiska fångstskulturer, är att starkt förenkla komplexa händelseförlopp. Att det däremot rör sig om en stor del av nulevande samers (och förmodligen andras!) förfäder råder det ingen tvekan om. Låt begreppet få leva kvar, men gör gärna ett tillägg om vilkas förfäder det rör sig om.
5. I ovannämnda TV-program har jag för mig att man nämnde att Linn? under en resa, i samband med att denne stötte på samer (i ett område där han inte förväntade sig samer) nämnde ”och de talte god svenska” (till sin förvåning). Jag må minnas fel och flera personer kan givetvis ha yttrat orden, men kan du nämna källan om Petrus Holmbergs intervjuer.
6. ”Mellan 1690-1720 fanns det ett 30-tal, bekräftade ur kyrkoböckerna” (citat Jouni), är vi fortfarande i Gästrikland? ” Vissa av dessa tillhör en grupp som vandrade från sjöarna Bergviken och Marmen i södra Hälsingland till Värmland via Dalarna.”  och ” Skogssamevandringar mellan Dalarna och Värmland fortsatte långt in på 1780-talet.” (citat Jouni), fina påståenden, men var kommer uppgifterna ifrån? Egna efterforskningar, eller?  
7. ”När Laborativa forskningsenheten vid Stockholms universitet på slutet av förra århundradet” (citat Jouni). Stockholms universitet tillkom 1960. Du får förlåta mig Jouni, men Laborativa forskningsenheten låter en aning som en konstruktion, men jag hoppas att du visar mig att du har rätt!
8. ” Som svar på din fråga, så var samerna först (det finns gropkeramiska boplatser i Dalarna) med en kontinuerlig befolkning i norra Värmland och i Dalarna innan den den skandinaviska bondekulturens nybyggare började odla marken och utvinna järnet och kopparn.” (citat Jouni), glöm inte att även de som växlade om till jordbrukare har en del av sina rötter i en urgammal skandinavisk jägarkultur. Vilka var ”först” på platsen? Ja, kanske de som blev förfäderna till samerna, eller de som blev förfäder till jordbrukare, som nu kanske råkar vara desamma!
9. .” fann man i tre skelett med en allel som enbart samer har och har man den allen så har man ett viss samisk ursprung” (citat Jouni), detta är ord och inga visor, men ett sådant påstående är inte mycket att hänga i granen, här saknas allt som bör finnas med, som ett eventuellt, kan tänkas vara så, förmodligen, med stor sannolikhet etc (har dock själv bevisligen slarvat i  mina inlägg!). Jag vill (seriöst) mer än något annat veta mer om dessa alleler du nämner, kan du nämna en bok/skrift eller själv skriva lite mer utförligt.
 
Till sist vill jag bara önska dig lycka till i sökandet efter samernas historia i våra landskap och ser gärna att du tar dig an fallet Värmland, även om du förmodligen inte tror mig, så hoppas jag faktiskt att du eller någon annan kan visa på ett samband! Men då krävs väl valda formuleringar, lätta att följa, samt ej så tolkningsbara, givetvis med vidare kommentarer och källhänvisningar. Sedan en liten undran, är herr Ericson, akademiskt utbildad historiker eller bara amatörhistoriker? Det framgick inte i avslutningen av ditt inlägg, ej heller i innehållet!  
 
//Mvh Marcus