NULL Skriv ut sidan - Samisk kultur

Anbytarforum

Titel: Samisk kultur
Skrivet av: Marcus Boman skrivet 2002-05-13, 20:20
Hej Peter!
 
Jag formulerar om mitt förra inlägg, då det var klumpigt formulerat. Ett ortnamn med lapp-ordet inbyggt i sig skulle kunna ha sitt ursprung i lapp som i same, eller lapp som i stycke, med andra ord jag backar.
 
Däremot vägrar jag köpa förklaringen ovan att alla lapp-ortnamn har sina rötter i samisk kultur, då den känns förenklad och då andra tänkbara förklaringar finns. Då avser jag regioner, där den samiska kulturen inte har varit speciell påtaglig, som just Värmland (som faktiskt avdelningen var tänkt att handla om, förstår dock om en helhetssyn ges torde förståelsen öka angående den samiska kulturen i Värmland, samtidigt kan det vara farligt att applicera en lokalt fungerande modell på andra  områden).
 
Min kommentar om alternativa förklaringar till lapp-ortnamn avser endast de ortnamn som berör Värmland i inlägget ovan (Jounis inlägg) och då de inte återfinns i Värmlands ortregister (Gunnar Jonsson) ej heller i Sammandrag av Fryksdals domböcker (perioderna 1602-1700, 1701-25, 1726-40, Gunnar Almqvist) (där Sunne ingår) sätter jag frågetecken om de nämnda ortnamnen har rötter i den samiska kulturen och tänker fortfarande sätta frågetecken, tills någon visar på ett klart sammanhang. Med tanke på att Värmland inte berörts omfattande av den samiska kulturen som stora delar av Norrland och norra Svealand, tror jag (inget annat) att den senare förklaringen är mer sannolik.
 
Kommer du eller någon annan med material angående lapp-ortnamnen i Värmland som förändrar bilden, är jag en av de första att acceptera uppgifterna.  
 
Mvh Marcus