NULL Skriv ut sidan - Samisk kultur

Anbytarforum

Titel: Samisk kultur
Skrivet av: John Spanberg skrivet 2002-05-02, 14:03
Hej -  
 
Vad jag förstår så finns en klart avgränsad skiljelinje (som kan skönjas än idag) mellan två olika kulturer dvs. de på 600-700-talet inträngande 'dalkarlarna' och de övriga befolkningarna i området - 'dalkarlarnas' (nordligaste) område ligger som en kil insprängt mellan härjedalingar i öster, nordvärmlänningar och norrmän i väster upp efter hela dalälven (läs Göra och Storån) fram till sockengränsen mellan Transtrand och Älvdalen å ena sidan och Särna å den andra.
 
Även om man skulle anta att invånarna i Särna liksom invånarna i Mora vid denna tidpunkt (runt år 1000) är skandinaver så måste det röra sig om två olika skandinaviska kulturer - en väst-, och en östskandinavisk. För mig framstår det som att 'dalkarlarna' trängde bort de övriga. Om de hade varit 'först' så blir det måhända svårt att förklara varför de övriga är utspridda runt omkring dem.
 
Om du har rätt så är det den samiska jägarbefolkningen som trängs undan.  
 
I ett sånt läge återstår bara att försöka förstå hur deras kultur och språk kan ha förändrat sig fram till historisk tid. Någon erövringsteori tror jag inte på för Särnas och Idres del, det kan inte ha funnits tillräckligt många erövrare! Området i sig är ganska stort och om inte annat så finns där plats att undvika varandra. År 1644 så fanns i bägge socknarna endast 20-talet gårdar, vilket bör innebära något hundratal individer - befolkningen hade då i och för sig förmodligen decimerats under krigen pa 1500-talet (man kan se tecken på minskad aktivitet under denna tid och de norska mantalslängderna antyder ett flertal ödegårdar). På tal om jägarbefolkning så erlades skatt med pälsverk framförallt då gråverk.
 
Om de var samer eller om den samiska befolkningen uppgått i en norsk, så måste ju detta gå att bevisa genetiskt. Särna och Idre var relativt isolerade ända fram till 1800-talet, så det borde fortfarande gå att finna personer med stark anknytning till området, kanske det visar sig att de är samer fortfarande, rent genetiskt! Särnabor blir kallade 'lappar' i Mora ännu idag, i Älvdalen används öknamnet 'Skrållor' (vad nu det betyder)!
 
Du nämner att fornlämningarna från Särna socken är knutna till en samisk befolkning, finns det undersökningar som visar detta? Om man pratar om stenåldersfynd så finns dessa nästan uteslutande efter Storån och Särnsjön samt vid Hedefjorden, Där finns också järnåldersgravar på Fjätnäset vid Särnsjon, samt en grav uppe på Fulufjället.  
 
Horrmund är en viktig plats i sammanhanget - vad jag vet (som sagt har jag lite svårt att hålla mig helt uppdaterad) bygger teorin på att gravarna skulle vara samiska på den nämnda skinnskrapan, finns det även annat som tyder på att de skulle vara samiska?
 
Anledningen till mina föregående inlägg har varit att påvisa att detta område finns (det framgår inte alltid), och att det har sin egen historia - oavsett om inbyggarna varit samer eller skandinaver eller en blandning. Det känns ganska viktigt att få klarhet i detta också. Sedan har jag velat visa hur lite man haft att göra med resten av Dalarna i äldre tid.