NULL Skriv ut sidan - Samisk kultur

Anbytarforum

Titel: Samisk kultur
Skrivet av: John Spånberg skrivet 2002-04-29, 12:46
Hej - det är intressanta synpunkter du har, vad gäller frågan om sydsamer så finns det enligt min mening inga som helst bevis för att det skulle ha funnits samer i Fulu- och Sälen-fjällen (jag bor utomlands så jag kanske har missat nåt), utom möjligen den av Inger Zakrisson beskrivna skinnskrapan från Horrmund.
 
Däremot är det helt klart att det funnits en fångstkultur här; när man i Särna och Idre i gamla tider gick ut för att jaga eller fiska sade man att man skulle 'bruka skogen', när man så sent som år 1800 koloniserade Gördalen (norr om Fulufjället) angavs jakten som den primära anledningen. Detta 'skogsbruk' kombinerades med ett väl utvecklat fäbodbruk samt odling av korn (som frös bort varannat år) och, senare, potatis - det var först med potatisen som förhållandena blev drägliga och en viss befolkningsökning kan iakttas.
 
Enligt min mening är Särna och Idre den centrala punkten för Sveriges del i frågeställning om sydsamer, det är den sydligaste punkt där samer bevisligen har vistats regelbundet - om området också innefattar Trysil och Engerdal så gäller detta hela skandinavien, det är onekligen förvånansvart att forskning bara bedrivits på den västra sidan om gränsen inom ramen för det sydsamiska projektet. Samer kan följas i Idre tillbaka till, kanske, slutet av 1600-talet dessa har då hört till Tennäs sameby (detta behöver ju inte betyda att de inte funnits här tidigare).
 
Är inte språket av avgörande betydelse här? En förändring av språket måste väl rimligtvis ta väldigt lång tid; som sagt så pratar man fortfarande efter 350 år i Sverige en norsk dialekt i Särna och Idre. Hur lång tidsrymd krävs för att en befolkning skall byta från ett finsk-ugriskt språk till ett västskandinaviskt? Utan att bevara några som helst ord eller ortsnamn från ursprungsspråket?  
 
Jag skulle vilja påpeka att jag inte utesluter att det skulle kunna finnas ett samiskt inslag i befolkningen runt förra millennieskiftet eller senare (vart man nu vill lägga kolonisationen av detta område) - men detta måste då ha varit påfallande litet, och har inte satt några (förutom då möjligen genetiska) spår. I frågan om vilka som var 'först' kan man bara spekulera, den västskandinaviska befolkningen i Särna och Idre - samt Trysil och Engerdal - runt år 1000 är i min mening högst reell, att där skulle ha funnits samer måste i bästa fall betraktas som ett antagande, även om det nu är ett spännande sådant.