NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 juli, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 juli, 2013
Skrivet av: Björn Sonesson skrivet 2013-07-03, 17:59
Finns olyckan nämnd i någon hembygdsbok eller tidning?
 
Valunda, Västra och Valunda, Östra är två gamla byar i Visnums socken, Visnums härad.  
 
Jag antar att det gäller byarna Torpa i Visnum socken och Järsta i Visnums-Kil socken.  
 
Sökte i Kristinehamns dödbok 1868 utan resultat.  
 
I Varnums dödbok (FI:3)år 1868 hittar jag att en järnvägsarbetare Sven Gustaf Svensson från ?Horda? Sjöanäs i Moheda församling har avlidit 21 år, 6 månader och 9 dagar gammal genom drunkning den 1 december 1868. Var han drunknade skrevs inte ned. Attest om dödsfallet skickades 14 december till Moheda församling. Namnet Horda är min tolkning, kan vara Storda eller något annat.  
 
I Visnum-Kils dödbok F:1 år 1868 hittar jag att inhyses Johan Månssons son Johan, den 1 december 1868 har drunknad vådligen 13 år, 8 månader ioch 23 dagar gammal. Det antecknades att han var begravd i Visnum.  
 
I Visnums dödbok F:1 år 1868 gav inget. Rudskoga dödbok C:7 år 1868 utan resultat.  
 
Ölme dödbok F:3 1868 gav inget (noterar en bokhållare Karl Wilhelm Efraim Stenberg som begravdes i stillhet 20 dec -68 efter att ha tagit sitt liv, hängt sig ute på en ö i Vänern).  
 
Väse dödbok F:3 1868 gav inget resultat.  
 
Jag har tyvärr inte hittat Carl Carlsson, varken emd C eller K, men har inte tittat mer än för december månad 1868.  
 
Men så under tiden jag skrev så kom svaret från Gunnar. Du hade fått fel uppgifter av den här forskaren. Det märkliga var att jag hittade 2 andra personer som drunknade inte 2 december 1868, men den 1 december 1868 i grannskapet. Din Carl Carlsson drunknade 19 juli 1869 i ån Visman ovanför Långseruds kvarn, men fick kristlig begravning den 1 augusti 1869 efter Kongl Majt:s Befal Haf des Resolutuion nr 22/769. Dvs fick länsstyrelsens tillstånd med moderna ord.  
 
I husförhörslängden Visnum AI:21, uppslag 513 står igenfanns död i ån vid Långserud den 19 juli 1869. Trol. dränkt sig..  
 
En polisutredning kan ha friat honom från misstanke om självmord så att han sedan kunnat begravas kristligt. Men det är bara en tanke från min sida! Vid allvarliga brott förekom att man skickade en s k landsgewaldiger för att undersöka saken. Denne var statligt anställd och knuten till länsstyrelserna.  
 
mvh Björn
 
(Meddelandet ändrat av Sone 2013-07-03 18:06)
 
(Meddelandet ändrat av Sone 2013-07-03 18:08)