NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-18
Skrivet av: Anders Andersson skrivet 2003-10-24, 01:28
Just nu kan jag inte se bilder i min webbläsare, men jag antar att det är mötet mellan Värmland, Dalarna och Västmanland som avses. I Rosenbergs Geografiskt-statistiskt handlexikon öfver Sverige finns flera orter benämnda Mörttjärn, och jag tror att det är följande du ser på kartan:
 
Mörttjärn i Kopparbergs län. Gård i Säfsnäs sn, Nås tg, vid gränsen till Vestmanland och Vermland.
 
Längre söderut finns följande:
 
Mörttjärn i Örebro län. By i Grythytte sn och blg, vid gränsen till Vermland nära sjön Torrvarpen.
 
Väster om detta Mörttjärn, på andra sidan gränsen, hittar vi följande:
 
Mörttjärnshyttan. By i Fernebo sn och hd, Vermlands län, nära gränsen till Örebro län.
 
Färnebo socken kallades även Filipstads landsförsamling, och har sedermera förenats med stadsförsamlingen till Filipstads församling. Jag har ingen karta detaljrik nog att se exakt var Mörttjärn och Mörttjärnshyttan ligger (jag föreslår Gröna kartan 11E SV), men att döma av beskrivningarna i Rosenberg bör det inte vara många kilometer mellan dem.
 
Hällefors utgör en egen socken, men gränsen mot Grythytte socken i söder går (av mina gamla kartor att döma) bara några kilometer söder om Hällefors kyrka, så det är väl inte omöjligt att delar av Hällefors tätortsbebyggelse i dag sträcker sig in i Grythytte socken. Båda socknarna tillhör hur som helst Hällefors kommun.