NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-05
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2005-04-27, 00:17
Att Hagekärr i Tanums socken kallas gård av Svenska ortnamn (som jag utgår ifrån är CD:n), kan helt enkelt betyda gård i betydelsen jordbruk och ingenting annat (CD:n bygger på dagens lantmäteriregister, som inte längre tar hänsyn till gamla gårdsbegrepp).
 
Men någon gård i kameral betydelse, alltså en jordeboksgård (eller jordebokshemman) med namnet Hagekärr finns i varje fall inte i Tanums socken enligt beskrivningen till 1930-talets ekonomiska karta (om jag inte slarvat när jag skrev av den...). Det hindrar naturligtvis inte att det kan ha funnits en sådan gård tidigare, som uppgått i en annan gård.
 
Att jag håller fast vid detta formella gårdsbegrepp beror på att det är dessa gårdsnamn vi finner i jordeböcker och mantals- och husförhörslängder. (Se sidan Gårdar och bruk i Båhusarkivet.)
 
Det kan naturligtvis finnas andra lokala inofficiella namn på delar av dessa jordeboksgårdar, namn som används till vardags av lokalbefolkningen - men de återfinns alltså inte i officiella sammanhang som rubrik- eller huvudnamn på gården. Däremot kan de naturligtvis återfinnas i mantals- och husförhörslängder (dock inte i jordeböcker) som just namn på del av en jordeboksgård, precis som torp- och backstugenamn kan återfinnas där. Frågan är alltså om Hagekärr på nutidens karta är ett ett sådant namn eller en tidigare självständig jordeboksgård - vilket hade varit lätt att svara på om jag hade haft tillgång till en gammal jordebok här och nu...
 
Det blev mycket formaliteter det här, men det kan ju vara bra att känna till att när en plats anges som liggande under något, så brukar det betyda under en jordeboksgård.
 
När det gäller gränsen mellan Kville och Tanums socknar, så går den sedan gammalt i Anroseälven strax norr om Fjällbacka. Kartans Hagekärr i Tanums socken har alltså inte hört till Kville.
 
Ede (med den bisarra officiella stavningen Ejgde) kan vi glömma i sammanhanget. Jag nämnde Ede i Kville socken bara för att det finns ett Botten där, men det har inget som helst att göra med Ede (Ejgde) i Tanums socken; och det sistnämnda ligger dessutom en bra bit från kartans Hagekärr med flera andra gårdar emellan.
 
Men för att göra en lång historia kort: Var har du sett detta Botten (?) under Hagekärr? I en mantalslängd? I Tanum eller Kville? Och flyttade de till eller från det stället?