NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-01-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-01-16
Skrivet av: Lars Snith skrivet 2011-01-16, 12:32
Östmark är med besked en riktig finnbygd, och det fanns långt in på 1900-talet folk som var huvudsakligen finsktalande, något som lockade till sig forskare även från Finland där denna typ av finska sedan länge var utrotad i trakterna runt Savolax och Rautalampi. Huvudorsaken är Östmarkstraktens isolering, långt in i modern tid saknades egentliga vägar.
Även om det finns få belägg för någon speciell osämja mellan ursvenskarna som redan fanns på plats och de inflyttade finnarna så gifte de sig åtminstone inledningsvis mest inom de egna leden. Den stora finska invandingen till Sverige skedde under första halvan av 1600-talet. De främsta orsakerna till det är kung (hertig) Karls erbjudande om skattefrihet till den som ville odla upp vad somn då var ganska öde skogstrakter, men även oroligheter hemmavid, se klubbekriget.
De första finnarna slog sig företrädesvis ned i Västra Sverige (Uppland, Gästrikland, Västergötland, Södermanland och Bergslagen) men speciellt andra generationens finnar fortsatte till Östmarkstrakten.
Jag kan tillägga att jag just hittade en uppgift (som inte på något sätt motsäger Mikael, finnhemman bytte frekvent ägare/brukare de första åren) att Bastvålen hade en tidig och ikke skattlagd bebyggelse redan 1646 när finnarna Mårten och Henrik Larsson Hokkainen började svedja där (John Eriksson, Min bok om Östmark, s.25, ISBN 978-91-633-5573-8).
Positivt för släktforskaren är att många intresserat sig för det här området, det finns massor av litteratur (varav somligt inte är 100% korrekt i ljuset av senare forskning) för den som inte vill traggla 1600-talssvenska, se gärna vad som finns till salu hos Finnkulturcentrum:
http://www.varmlandsmuseum.se/1/1.0.1.0/370/1/