NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-01-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-01-16
Skrivet av: Lars Snith skrivet 2010-10-16, 15:46
Efter att först ha tagit del av en annan släktings tidigare forskning kring Fäbacken/Östmark och släkten Kähköinen, i mycket baserad på forskning av Jarl Ericsson och Niklas Persson, för att sedan ta mig an Anders Mattssons bok om Ulvsjön och Fäbacken, så är jag nu rejält förvirrad vad gäller sammanblandningen av släkterna Kähköinen och Porkka.
Tidigare inlägg på forumet antyder att jag inte är ensam om den saken. Det förefaller som om många friskt flyttar barnen mellan den släkt de favoriserar. Själv vet jag för tillfället varken in eller ut. Ta till exempel:
Marit Andersdotter från Sörmarkstorp, f. 1747-05-24
Hon gifter sig 1766-10-05 med Erik Andersson, som i olika källor anges som Kähköinen eller Porkka. Ännu värre, deras barn existerar kors och tvärs i båda släkterna. Liksom ett antal anfäder. Vilka var till exempel Mats Mickelssons (f. 1728-01-02) barn, och vilka hörde till släkten Porkka?
Eftersom alla de källor jag grävt i är minst 10 år gamla är det fullt möjligt att någon publicerat nyare forskning på området, är det någon som känner till en vederhäftig utredning om vem som hörde till vilken släkt?