NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2010-08-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2010-08-11
Skrivet av: Lennart Hjerpe-Norgren skrivet 2010-04-09, 09:55
Hej Marie
Jag håller med Mikael,du är inte blind.Provade alla möjliga varianter i går men det verkar vara omöjligt att hitta honom i annat än husförhöret.En teori jag skall testa är om Olof skulle vara ett barn till någon anhörig som råkat ut för problem och inte kunde ha barnet hos sig,Sånt har ju förekomit,men kanske inte detta fall eftersom han har Mickelsson som efternamn.
Det som hänt är att föräldrarna bodde i Tväråna fram till 1838 och där finns inte Olof ant. i husförhöret men så flyttar de 1838 till Långerudsätter och i husförhöret där(som täcker tiden 1836-49)
finns Olof med som född 1840.Han borde då vara född i Långerudsätter (eller på vägen dit).Har kollat även i Gräsmark,Gunnarskog,Vitsand och Sunne men ingenting.Det finns en möjlighet att han är född i Norge,om än lite långsökt.
Att jag bryr mig om dessa släkter beror på att Mickel tillhör mormors släkt långt tillbaka,och Valborg
tillhör farfars långt tillbaka.
Boken du undrar över finns nog på närmaste bibliotek eller kan beställas där via fjärrlån.
Vet inte om det finns några ex. kvar att köpa eftersom han gav ut böckerna privat.
/Lennart