NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-10-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-10-11
Skrivet av: Jan Lilliesköld skrivet 2007-10-11, 06:42
Hej!
 
Det här utvecklar sig allt mer :-)
 
Mikael!  
Ska man då tolka dina resultat som att det i hfl i Östmark noterade barnet Carl Johan 1833-01-13 är en son som Juliana Carlsdotter haft med sig till boet ?
Att ha två barn födda samma år är ju ovanligt, men har hänt någon gång. Men om det skulle vara två olika mödrar till barnen födda 1833, så är det mer troligare.
Kan Stina Kajsa Lök ha dött i samband med födelsen av Wilhelmina ?
 
Angående Johanna Magdalena f 1833-12-20, så såg jag i en hfl att hon hette Johanna Magdalena Carlista, men i en senare enbart Magdalena Carlista ?
 
Det verkar ha varit mycket resande mellan Metbäcken och Bohuslän, med tanke på att de angivna barnen föds än här än där ...
 
Angående Tolfmina, så tycker jag att det tyder på att det skulle ha varit det 12:e barnet, för det har jag stött på flera gånger att just det 12:e barnet har ett namn som har med 'tolv' att göra (även 8:e barnet kan ha fått ett namn med aknytning till 'åtta'). Om det nu finns någon sådan bakgrund här, så är det frågan vilka barn som ska räknas in i de 12 ?
Det skulle kunna stämma med att det är Johan Petters tolfte barn, om inte endast ovan nämnde Carl Johan kom med Juliana, utan även Anna Maria f 1837-12-01 ?
 
Fortsättning följer ?