NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-05-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-05-15
Skrivet av: Sven-Arne skrivet 2006-04-08, 12:03
Hej alla släktforskare i Östmark
 
Nu har jag ett nytt problem.
 
Min morfars far var Erik Eriksson (Hallberg) född 1849-05-11 Långerud.
Hans far var Erik Ersson född 1824-04-14 Östmark?
Gift med Kjerstin Olsdotter 1824-02-11 Långerud
 
Kjerstins far var Olov Eriksson - Liska  född 1795-09-24 Långerud
Och hans far var Erik Olofsson född 1774 Långerud
Och hans far var Olof Eriksson född 1747 Långerud
 
Hans far var Erik Andersson född 1725-11-28 Långerud
Gift med Catharina Olovsdotter Haljainen född 1720
 
Erik Anderssons far var Anders Nilsson född 1699  
gift med Helga Eriksdotter Haljainen född 1688
hennes far var Hans Henriksson Valkoinen född i Gransjön 1614
och mor Anna (Annika) Valkoinen född  ca 1650 Södra Röjdåsen  
 
Hans Henriksson och Anna (Annika) Valkoinens barn får alla efternamnet Kiesinen
Enligt vad som framgår av Jarl Ericsons bok:  Finnar i Östmark, Vitsand, Nyskoga, Södra och Norra Finnskoga  sidan 25.
 
Så hittar jag via Internet följande artikel: www.gransjön-östmark magne ivar mellem
 
Som inledningsvis skriver: For ett år siden (nr 4 1997) kom spörsmålet upp om Kiesinen och Haljainen i Gransjön opp i Värmlands Anor.  
 
Han visar sig vara starkt kritisk till Jarl Ericon och namnet Kiesinen som släktnamn på Erik Eriksson Valkoinen  och Anna (Annika) Hansdotters barn.?  
 
Nu håller jag också på och läser C A Gottlunds Dagbok över vandringar i Wermlands finnskogar
 
Slutligen hittade jag också på Internet Jan Myhrvold  Analyse av slektnavnet Valkoinen i to finske slekter på Hedmarks och Värmlands finnskogar.
 
Jag har försökt läsa Fryksände husförhörs längder A1:1, A1:2, A1:3, A1:4 men jag kan inte läsa vad som står skrivet däremot A1:7  1757 -1765  går bra att läsa.
 
 
Själv har jag ersatt Erik Erikssons och Anna Hansdotters barns namn med Haljainen och när jag kollat upp detta med Östmarks Släktforskar förening så godkänner de ändringen..  
 
Detta skulle innebära att Erik Erikssons och Anna Hansdotters söner Erik och Johan som enligt Jarl Ericsons bok sidan 28 och 29 givit sina barn det finska namnen Kiesinen bör byta ut det mot Haljainen?  
 
För mig som har mina ursprungs rötter i Erik Erikssons och Anna Hansdotters barn och vilka de gifter sig med ställer jag mig tveksam hur jag går vidare på ett trovärdigt sätt.
 
Hur pass trovärdig är Jarl Ericson?  Han har dock skrivit en bok på 328 sidor
 
Med vänlig hälsningar
 
Sven-Arne