NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-07-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-07-25
Skrivet av: Niclas Persson skrivet 2000-04-19, 19:38
Bäste, Lise Stensby !
 
Vill först komma med en allmän kommentar kring uppgifter levererade av Börje Olsson. Börje är tyvärr ingen källa som inger förtroende då han sällan eller aldrig kan ange var han fått sina kopplingar ifrån. I 8 fall av 10, särskilt gällande tidigare tid [1600-1700-tal]är hans uppgifter vid en kontroll ofta felaktiga...
Jag vågar mig på denna kommentar då jag är Vetenskaplig forskare som har under många år släktforskat vid sidan av och i anslutning till detta. Mina anor har många träffpunkter med Börjes s k anor vilka vid en enormt noggrann studie särskilt gällande Fäbacken, Ulvsjön, Stensgård utskog och Norra Lekvattnet allt som oftast visat sig att inte överensstämma...
 
Jag uppmanar alltså till noga kontroll och egen analys kring uppgifter rekvirerade från Börje Olsson. Därmed inte sagt att allt han förtäljer är felaktigt!
 
Sedan till dina specifika rötter i Södra Lekvattnet:
 
å sidan 362 under Södra Lekvattnet för Fryksände Församling åren HF. 1820-1824 finns att läsa [Med släktnamnsangivelser av C.A.Gottlund]följande:
 
Samuel Samulesson  1800 15 okt.  Juuselainen [en gren av släkten Hämäläinen utgående från Josef Hämäläinen, därav namnet]
h. Annika Halstensdotter 1797   Karttuinen
Barn;  s. Nils    1819 22 mars
       s. Halsten 1821 28 nov.
       d. Britta  1824
 
Samt Annika Halstensdotters föräldrar:
 
fad.  Halsten Halstensson 1764
h.    Annika Nilsdotter   1769
 
Detta hushåll ligger med 95% säkerhet i Karttorp under Södra Lekvattnets hemman. Detta torpavsnitt nedsattes under 1730-talet av just Karttuinens, då en Hallsten Eskilsson [halvsvensk/finne]från Önneby Torsby, utan känt släktnamn, tillsammans med hustru Karin Johansdotter Karttuinen ditkommo.  
 
Med vänlig hälsning
Niclas Persson