NULL Skriv ut sidan - Västra Fågelvik

Anbytarforum

Titel: Västra Fågelvik
Skrivet av: Jörgen Knutsen skrivet 2015-01-12, 15:21
Hei.
 
Kan noen hjelpe meg å finne opplysninger om min mormor Signe Linnea Jensen f Karlsson. 17.02. 1904 og om hennes far (Tobias Karlsson) og mor?.
 
Dette har jeg funnet ut til nå:
 
Jeg har alltid trodd at min mormor var født i Sverige, men opplysingene jeg fant i kirkeboka fra da hun ble konfirmert i Västra Fågelvik Kyrka gir meg grunn til tro noe annet. Signe Linnea ble av en eller annen grunn døpt to dager før hun ble konfirmert 25. august 1918. I kirkeboka er det notert at hun er født i Norge, Øymark - Østfold. Det er også notert at hun er inh. (inhyses) hos Hulda Matilda Edvardsdotter i Öjersbyn. Til konfirmasjonen er hun oppført som Signe Linnea Karlsson, men etternavnet eller stedsnavnet Fjellingen er satt i parantes.  
 
Dessverre har jeg ikke klart å finne dåp- eller fødselsopplysninger om henne i kirkebøkene for Øymark i Norge. Kanskje ikke så rart, da den svenske presten A.J Olsson i Västra Fågelvik har notert at hennes foreldre var kringvandrande. I Norge ble kommunene først i 1916 pålagt å føre et fødselsregister, så det Norske Statsarkivet i Oslo kunne heller ikke hjelpe meg med nye opplysninger.
 
Signe Linnea Karlsson er registrert utflyttet fra Sverige 13. november 1926 (sjekket med emiweb.se). Hun giftet seg med Johan Gustav Jensen f. 04.01. 1905 i Trefoldighetskirken i Oslo 26. november 1926. I vigselboken har hun oppgitt Öjersbyn som fødested - noe som ikke stemmer overens med hva presten A.J Olsson i Västra Fågelvik har notert.  
 
Alt dere kan finne av nye opplysninger om min mormor og eventuelt hennes foreldre igjen, mottas med stor takk.  
 
Med vennlig hilsen  
Jørgen
 
(Meddelandet ändrat av Jorgenk 2015-01-12 15:22)
 
(Meddelandet ändrat av Jorgenk 2015-01-12 15:24)