NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-06-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-06-15
Skrivet av: Ulla Hansson skrivet 2002-01-24, 18:29
Hej Anita Jag har alldeles säkert en hel del av det du efterlyser, jag vet säkert att jag har en del på Petters fru bakåt. Jag sitter inte hemma fn men om jag inte är helt galet ute så är det hans fru jag är relaterad till på något sätt (relativt perifert, tror jag). Eftersom jag har alla anor på min mammas sida i Fågelvik så har jag en ganska stor databas, den innehåller ungefär 6 000 personer. Och till viss del håller jag med om att det kan vara svårt att forska i Fågelvik. Jag har dock en fördel av att jag känner bygden och vet var de olika hemmanen och många av gårdarna ligger. Det som kan vara svårt med forskningen i Fågelvik är att det var vanligt med omgiften flera gånger för båda könen. Det gör att det kan bli knepigt att placera alla barn till rätt föräldrapar osv, prästerna var inte alltid så noga med att precisera sådana saker. Dessutom var det inte ovanligt att ex vis kusinbarn gifte sig med varandra, så det finns massor med dubbelrelationer. Det gäller att hålla tungan rätt i mun så att säga.
Jag återkommer med vad jag har om Petter och hans familj så fort jag har tillgång mitt material.
Mvh Ulla