NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-03
Skrivet av: Per Arne Rødh skrivet 2003-08-09, 13:03
Av og til har man flaks (sv: ”tur): Jeg gikk i dag inn på Anabyterforum, Värmalsarøtter, etter ”socknar”, Väse (noe jeg ikke hadde gjort før), for å skrive en etterlysning. Og der står svar på det jeg funderer på! Kristine Petersdtr. f. i Väse 30.01.1862 er nemlig min oldemor. Jeg kjente til hennes ekteskap, sønnen, og faren Peter Jansson fra de norske kirkeb☼kene, men alt annet var ukjent. Så dette var overraskende! Takk!
 
Min mormor het Hildur Marie (Pedersen) Høistad (g. Dehli), f . 29.12.1884 på gården Kjensli, Vestby i Akershus, Norge. Hun ble adoptert av familien Høistad i Vestby, men hennes mor var altså Kristine Petersdtr. Faren var Peder (Per) Isaksson/Isaksen, f. 1859 (?), også svensk, f. i Silbodal, Värmland. Det betyr at Kristine dro til Norge en gang mellom 1868 (da moren døde) og 1884 (da min mormor ble født).
 
Jeg er også takknemlig for de opplysninger fra kirkebøkene som Kjell Mo har fått. Men jeg mailer og spør han om opplysningene først. Så skal jeg eventuelt komme tilbake her og spørre om jeg trnger noe mer...
 
Min mormor hadde for øvrig 9 barn, så det er en stor familie også etter Kristines datter. 
 
Mvh Per Arne Rødh