NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 mars, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 mars, 2015
Skrivet av: Björn Engholm skrivet 2015-03-25, 10:30
Bäste Björn Sonesson!
Du nämner våra gemensamme anor via Bonde Jönsson i Likenäs. Det stämmer att det finns uppgifter om Jöns Markussons hustrus arv i området söder ut i den mycket senare uppkomna socknen Vitsand. Jöns står omväxlande under olika geografiska preciseringar i området kring Fensbol. Ägorna växlade och Fensbol hade mark i en flik in i Åsteby. Själv anser jag att namnet Bonde inkom från två olika håll här.
Tack för dina goda uppgifter om nationalitet och etnicitet och jag ser att du har med helt riktiga observationer. Själv menar jag att nationalitet via vår syn idag blir anakronistiskt fel eftersom det i dåtid var helt annorlunda. Vidare blir då också språktillämpning fel. Den värmländska finnskogen menar jag ha hetat finnskogen och finnveden långt före den inflyttning, du kallar dem finnar, från landets östra delar skedde. Ordet finne är ett gammalt ord som fanns före det att namnet Finland, som vi känner det, uppkom. Det namnet avsåg då inte de östligare områdena och en del av de äldre västligaste delarna låg inte omöjligtvis i nuvarande Sverige eftersom ordet är svenskt och dess geografiska område har flyttat sig österut och i senare tid också till det Savolax som förr inte fanns som angivet område på samma vis när Karelen ytmässigt var mycket större. Vi kan väl lämna det därhän för nationalismen hade då ingen större roll och hela befolkningen inom landets gränser var svensk eller rättare sagt undersåtar till det svenska kungahuset.  
 
Du sätter fingret mycket rätt enligt mig när du nämner läget före Gottlunds ankomst när han införde den nationalistiska identiteten där det var möjligt för honom. Han var en mycket ung drömmare och som redan 20 år gammal gav sig ut för uppdraget i sina första resor i de svenska skogarna. Ingen har berört den egentliga inspirationen bakom det att han som i ca artonårsåldern fängslades av de romantiska idéerna i Åbo och Upsala där det bland fosforisterna fanns personer som ivrade för både republiker och provinssjälvständighet. Denna jordmån fanns i de västsvenska landskapen medan Gottlunds egen dröm var att se sig på upphöjd position eller åtminstone som häradshövding för ett finskt härad. Före 1820-talet kunde tilltaget ha medfört en dödsdom eller ett sådant oskadliggörande som försiggick under åren 1811-1816. Nu blev han iallafall avslöjad och förvarnad bland bruksägarna och de ville inte ha in något uppror bland sina skogsarbetare, körare, kolare och torpare, varför Gottlunds dröm bara kom att förbli en dröm som kom att leva vidare via hans apostlar.  
 
Det går väl att kritisera mig av hans efterkommande men under min barndom kunde jag avlyssna de som hört dessa uppgifter direktberättade av personer födda på sjuttonhundratalet och om just Gottlund. En av dessa var min mormor som bodde hos mig i mitt föräldrahem. Den sentida aposteln som du skriver att du hört talas om med namnet Nitaho-Jussi (inte Jusse) kände jag personligen och han var ofta en självinbjuden gäst i detta föräldrahem. Så också många andra personer och av finnforskning odlade ikoner. Nitaho-Jussi valde medvetet denna profil och vandrade runt i det tidiga nittonhundratalet för att förbättra sin finska, det finns mycket kunskap om honom ännu som inte är tryckt och som nog inte någon vill se tryckt. Via min mormor fick jag tillgång till en mycket mer nyanserad sanning om personerna i dessa bygder och deras liv. Det är förstås synd att allt jag skriver måste motas in i just denna gruppsynsfålla. De äldre tider jag annars avser har ju ingenting med skogsfinnarna att göra. Synd att de ändå skulle föras in i detta som egentligen avsåg Jöns Markusson och folket i den nu glömda Bönnomdalen under en tid före nationalismens högålder.
Tack för förnämlig skrivning.
Hälsningar
Björn Engholm