NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 mars, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 mars, 2015
Skrivet av: Björn Engholm skrivet 2015-03-08, 16:00
Jan-Erik Björk!
Att ord som svedjefolket och nomadkulturen skulle bli till en fälla som skulle fånga just dig borde jag förstått. Jag fortsätter använda orden även om du nu kallat mig för okunnig och med ett mycket förlegat synsätt . från skönlitterära författare. Undrar vem som är mest okunnig?
 
Så här på den internationella kvinnodagen är inte berättelserna från kvinnooffren från denna kultur i denna bygd något som skall förtigas av någon, jag har dem. Otidsenligt är i stället att använda maktknepen från en myndighetsperiod när de skulle steriliseras och rensas ut av rasistiska skäl. Att vi än idag har sammanslutningar som sysslar med att registrera ursprung, grupptillhörighet och avkomma är något som med lag måste beivras oavsett om de utsatta är romer, kringresande eller av ett ord ”löskefinnar” som du brukar. Själv aktar jag mig för att använda specifika ord för grupp och för att etikettera människor efter ursprung. Släktforskningen är för mig ett fint medel för att i stället veta mer om varje enskilds människas unika liv och lika värde och inte för motsatsen.  
 
(Finnvedingar är ett äldre ord för de som sökte sin utkomst på skogen utan att vara fast bosatta.)
 
Med vänlig hälsning
Björn Engholm