NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-27
Skrivet av: Lena Nalmo skrivet 2005-02-26, 17:43
1600-talet är nybyggartid i norra Värmland. Det fanns bara en familj i Vitsand. Jag skickar kopia från Fryksände AI:1 från 1698.
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/44/67985.jpg)
 
Något svårläst kanske, såhär är min tolkning:
 
Hwijtsanden
Markus Husbonde
Lucia Hustru
Benard Broder
Eskil dräng
Jöns son
Ingrij dott
Kärstin dott
 
Följande är hämtat från Gunnar Almqvist, Sammandrag av Fryksdals härads domböcker 1602-1700:
 
Hösttinget 1649 mål 38:
Eftersom Nils Jönsson i Överbyn ej satt någon åbo på torpet Vitsand, när finnen drivits därifrån, utan tillåtit sin son Olof Nilsson att flytta dit, bör han låta denne, som nu brukat torpet i två års tid, behålla det.
 
Hösttinget 1675 mål 8:
Hustrun Lucia Jönsdotter, Markus Olofsson och Markus Amundsson i Vitsand får lösa lika med Per Jönsson i Utterbyn i den jord därstädes som de är sam- och jämarva till.
 
Hösttinget 1675 mål 22:
Bröderna Markus och Per Olofssöner i Vitsand har hjälpt varandra att leja knekt och betalat lika mycket var av legan.
 
Hösttinget 1676 mål 21:
Olof Nilsson i Vitsand anbefalles att till nästa ting inskaffa sin son Per Olofsson, vilken misstänkes för att ha fällt en älg.
 
Hösttinget 1694 mål 84:
Vittne i rätten, Markus Olofsson i Vitsand ca 56 år.
 
Hösttinget 1699 mål 49:
... Per Olofssons änka Marit Mickelsdotter får rätt att tillträda ... lotter i Vitsand ... Markus Olofsson, som nu brukar hela hemmanet, är emot deras inflyttning.
 
I Fryksände AI:2 1711-1719 står Lucia som mor till Bonden Jöns i Vitsand. Från 1707 finns födelseböcker där Jöns Markusson i Vitsand finns med som far. Av den anledningen tror jag att Lucia Jönsdotter är hustru till Markus Olofsson i Vitsand.
 
Någon Markus Persson fanns inte i Vitsand och jag vet inget om någon fjärdingsman i Vitsand.
 
Syskon till Kerstin Markusdotter:
Jöns Markusson född 1681 gift med Ingeborg Olofsdotter född 1675, bosatta i Vitsand.
Ingrid Markusdotter gift med Jon Olofsson, bosatta i Lekvattnet.
Ingeborg Markusdotter född 1685 gift med Staffan Bengtsson född 1680, bosatta i Rattsjöberg.
Olof Markusson född 1693 gift med Kerstin Jönsdotter född 1687 i Rådom, bosatta i Vitsand.
 
Jag har ingen uppgift om födelseår för Kerstin Markusdotter eller vart hon flyttade. Visst kan det stämma att hon flyttade till Rådom.
Mvh Lena