NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-18
Skrivet av: Henrik Mosén skrivet 2003-10-04, 14:05
Hej!
 
Jag har i en husförhörslängd (1851-55 Östmark) fått namn och bosättningsort på min ana Margareta Jansdotters föräldrar. Margareta ska vara född 1794 i Vitsands socken, och föräldrarna ska ha varit Jan Jansson och Karin Henriksdotter i Snårberg.
 
Någon som träffat på dem, och kanske har uppgifter om var/när de föds, gifter sig och dör? Kanske känner någon till deras ursprung till och med.
 
I husförhörslängden för Vitsand från 1824 verkar de inte vara bosatta i något Snårberg. Antingen har de aldrig bott där, eller så har de flyttat eller avlidit.
 
Jag är tacksam för allt som kan leda mig vidare.
 
Mvh, Henrik
 
PS Margareta gifter sig sedermera med en fältjägare Henrik Mårtensson Gren. Tyvärr verkar det inte som att denne Henrik är far till min ana Henrik Henriksson, som enl hfl ska vara född utomäktenskapligt 7/5 1821 i Vitsands sn (i en del hfl anges Fryksände sn). Margareta får en utomäktenskaplig son med sedermera maken, vid namn Johan, men han står uttryckligen som son till fältjägare ovan i hfl. Jag har inte heller vid en snabb titt hittat något domboksmål rörande Margaretas antagna lönskaläge som resulterat i Henrik född 1821. Kanske någon har träffat på detta domboksmål eller har något att tillägga?