NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2012-02-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2012-02-05
Skrivet av: Martin Andersson skrivet 2011-12-24, 11:41
Hej igen Monica,
 
Ja, tyvärr får jag återigen lämna lite negativa besked. Några Abraham eller Elias finns inte i Visnums härad så tidigt utan först senare under seklet. Abraham Göransson i Ed är den förste namnbäraren som jag funnit (i landskapshandlingar, mantalslängder och domböcker). Så den vägen är nog stängd. Vad gäller häradets omfattning, så hörde också Södra Råda socken dit, även om det kyrkligt låg under Amnehärad i Västergötland.
 
Något efternamn Dresk/Drisk/Tresk/Trisk har jag inte heller funnit i Visnums härad.
 
Den enda ledtråd jag möjligtvis skulle kunna ge dig är att en Börje Jonsson säljer en arvelott i Krontorp, Visnums härad, till herr Lars Emzelius 1663 25/6 (s 273). Börje lever då på Daleskogen. Någon sådan ort finns inte i Visnums härad, och ett samband med Dalkarlsjön är kanske inte otänkbart. Kan du belägga att det ortnamnet använts om skogen vid Dalkarlsjön så skulle Börje i så fall kunna knytas till Krontorp. Föräldrar och syskon till Börge Joensson på Daleskogen framgår i alla fall i domböckerna.
 
God jul!