NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2012-02-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2012-02-05
Skrivet av: Monica Fogelqvist skrivet 2011-12-24, 11:02
God morgon Martin och tusen tack för ditt svar!
Jo, jag får skämmas här-även jag upptäckte att det stod Göransson när jag följde honom i mtl. Jag tog patronymikon från Ingvar Dahls mtl-avskrift, och sedan glömde jag helt enkelt att korrigera här. Skäms!
Nåväl, jag söker efter folk med namnen Abraham och Elias, gärna med patronymikon Jonsson. Om det skall vara i Visnums-Kil vet jag inte heller, eftersom när min gubbe dog i Färnebo 1671, stod att han var född i Visnum 1607 ca. Men vad jag förstår, så kan det avse Visnums härad, vilket väl innefattade Rudskoga, Visnum och Visnums-Kil?
Att jag intresserar mej för dessa namn, beror på att den Börje Jonsson som dör i Dalkarlsjön (utpräglad finnhytta), hade söner med de namnen, vilket inte riktigt passar in i den trakten. Alltså ponerar jag att Börje hade med sig namnen från sin familj, och då kanske man kan luska ut ifrån vilken trakt Börje kom, om man kan nysta i de Abraham och Elias som förekommer vid den tiden i Visnum. Första gången Börje Dresk syns i Färnebo, är i Dalkarlsjön i en boskapslängd för 1640.
Så snälla Martin, har du i din forskning stött på fler Abraham eller Elias i Visnums-Kil, och eftersom du verkar ha gått igenom domboken för Visnum, så kanske du har noterat om det fanns andra med de namnen i resten av Visnums härad? Och när jag ändå håller på, kan jag ju fråga om du någonsin stött på namnet Dresk/Drisk eller Tresk/Trisk i trakten? Det var nämligen familjenamnet som Börje använde. Jag skulle bli så tacksam för lite hjälp, för visst kan jag gå igenom domboken för Visnums härad, men det skulle spara en ohygglig massa tid om jag slapp!  
Nu håller jag tummarna och hoppas att du kan ge mej en fingervisning om var jag skall leta!
God jul!
Monica
 
(Meddelandet ändrat av monifog 2011-12-24 11:14)